Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kite
- 
		KitePublicerad av anonym-anvandare på 23 februari, 2005 vid 09:35Tjena 
 Vilke kite ska man köpa om man är ganska mkt nybörjare, vill ha en säker kite och vill köra i vindar upp till max 10ms?Vet att utvecklingen, åtminstone i början gick ganska fort. Funkar begagnat? 2004? 2003? ännu längre tillbaks? Tacksam för tips. mrmille svarade 20 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 24 Svar
- 
			24 Svar
- 
Sök i forumet på nybörjarkite, nybörjare mm så får du svar, jag har ställt frågan tidigare och många med mig 
- 
04-03 inte äldre.. 12:a ultimata storleken i sverige.. har en EH 12:a tillsalu 
- 
Jag oxå köp min! köp min! bra pris kompis bara för dig! -04 e givetvis bättre än -03 rent generellt. 
 Stora storlekar:köp nyare
 Mindre stl: (<12) äldre funkar oxå ok.
- 
Varför är 03 – 04 bättre? Jag förstår att utvecklingen gått framåt men vad är det som har blivit bättre. Säkerhet, stabilitet, lyft osv? 
- 
Man hade problem med hållbarheten på äldre kites b.l.a (delamineringsproblem) 03 var det ett väldigt lyft just när det gäller hållbarheten. 
- 
Jag hade dock aldrig några problem på min Naish Aero -02, en sådan liknande billig i bra skick uppgraderad med lite qr på chickenloopen borde fungera fin fint att köra med. 
- 
Ja då visst kan man handla äldre än 03 bara man kollar upp kiten ordentligt, man kan ju få dom väldigt billigt dessutom. 
- 
Större äldre drakar är betydligt bökigare o mer svårstryrda än nyare. 
- 
nä palle din e inte snabbd et e du som e så jevla stark så du märker inte att du svänger.. 
- 
Köp 03-or för ditt första år. Så köper du sprillans nästa år… Så skulle jag gjort! 
- 
satsa nog på lite större än 12 kvm och som äldst 03, (pga av ovan nämda skäl), storleken spelar in på ditt antal med åkdagar… Förresten, om du inte gjort det, gå kurs 
- 
köp en ny från Windwing.com o det blir lika billig som en begagnat. Köpte 2 st och dem är fint. Driva ner priserna med ert köpkraft! MVH Tom 
Logga in för att svara.