Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite eller windsurfing?????

• kite eller windsurfing?????

Publicerad av jahsoldier på 15 juli, 2004 vid 18:14

Hej alla smile.gif

Tänkte ställa lite ”dumma” frågor , om nån har förbarmande över mig. Jag har gått en windsurfingkurs å surfat lite grann(gillar det skarpt), grejjen e att jag har hållt på med paragliding i tio år å jag e jävligt nyfiken på det här med kite surfing. Nu undrar jag följande: vad är roligast hehehe vad krävs det för förhållanden jag bor i Västerås vid Mälaren, hur mycket vind krävs det?, hur mycket svårare än windsurfing är det. Frågorna kanske e dumma men jag känner att ja vill veta om det är värt att testa detta innan jag går å köper windsurfing grejjer(så ja slipper köpa dubbelt) är det nån som vet nånstans man kan prova i närheten av Västerås??

linu

mrmille svarade 21 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2004 vid 18:31

Vad som är roligast är väl en smaksak. Fördelen med Kite är väl att det är roligare i mindre vind. Mindre vind än 6-7 m/s tycker inte jag är lönt. Även om folk hävdar att man kan köra i 3.
    Tror det är lättare än vindsurf att lära sig, möjligen större slåsigfaktor.

• patrikol

Medlem
    15 juli, 2004 vid 18:33

Håller med under 6 m/s är helt kass helst minst 7 m/s för jag väger 90kg vikten har ju viss betydelse. Vill nog påstå att det är betydligt enklare än vad windsurfing är lär dig många ganska häftiga trick och höga hopp efter en ganska kort tid. Jag har fått för mig att det tar mycket längre att lära sig på en windsurfingbräda, men det finns många duktiga kiteare här på Steffo som seglat windsurfing tidigare så dom kan säkert berätta mer exakt hur det förhåller sig.

• backe

Medlem
    15 juli, 2004 vid 18:38

Ja jag e med en fetknopp.

• patrikol

Medlem
    15 juli, 2004 vid 18:40

Det är inte jag muskler väger en del dom med! wink.gif

• backe

Medlem
    15 juli, 2004 vid 18:41

Äsch… Ister är mer följsamt.

• patrikol

Medlem
    15 juli, 2004 vid 18:42

Och gott aja lita mage har man ju typ en ruta! wink.gif

• backe

Medlem
    15 juli, 2004 vid 18:45

Synd bara att man har päls som en bäver så den rutan syns ju inte ändå.

• patrikol

Medlem
    15 juli, 2004 vid 18:46

grin.gif grin.gif Då slipper du använda våtdräkt coolt! wink.gif

• backe

Medlem
    15 juli, 2004 vid 18:49

Japp, bara att gno in sig i lite minkfett så e saken…ja typ Mink.

• mrmille

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:27

Tja, 2-4 m/s funkar kalas om man skaffar en landboard.
    Tro mig, du vill knappast ha mer vind är 6-7 m/s då smile.gif

• funkyman

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:37

Kite e roligast. Lägg vindsurfingen på hyllan…

• hengo

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:40

Svar till:

Hej alla smile.gif

Tänkte ställa lite ”dumma” frågor , om nån har förbarmande över mig. Jag har gått en windsurfingkurs å surfat lite grann(gillar det skarpt), grejjen e att jag har hållt på med paragliding i tio år å jag e jävligt nyfiken på det här med kite surfing. Nu undrar jag följande: vad är roligast hehehe vad krävs det för förhållanden jag bor i Västerås vid Mälaren, hur mycket vind krävs det?, hur mycket svårare än windsurfing är det. Frågorna kanske e dumma men jag känner att ja vill veta om det är värt att testa detta innan jag går å köper windsurfing grejjer(så ja slipper köpa dubbelt) är det nån som vet nånstans man kan prova i närheten av Västerås??

linu

[/ QUOTE ]

asså ta vindsurfing, mycket roligare man får åka så himla mycket, speciellt när man bor här i sverige där det altid blåser 15m/s MINNST!

• funkyman

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:41

jasså…

• backe

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:43

Svar till:

Tja, 2-4 m/s funkar kalas om man skaffar en landboard.
    Tro mig, du vill knappast ha mer vind är 6-7 m/s då smile.gif

[/ QUOTE ]

Trodde detta va ett surfforum? På land kan man ju lia gärna köra enlinors Statoilkite?

• putte

Medlem
    16 juli, 2004 vid 16:51

Biltemas kites krossar allt motstånd!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications