Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kite, hur lätt?
-
Kite, hur lätt?
Publicerad av tim-eriksson på 10 november, 2007 vid 18:03På sommaren vindsurfar jag, på vintern brukar jag åka snowboard. Men nu.. Studentlivet..! Innebär att jag inte kan dra iväg 5-6 veckor som vanligt och defenetivt inte en säsong…
Därför har jag kollat lite på kite, ser ut att vara grymt skoj. Inte som vindsurfing men nästan…
Dock, hurpass lätt är det att lära sig? Tänker självklart gå någon typ av utbildning men efter det? Då jag pluggar heltid så orkar jag inte kämpa med den där drakten 10 dagar innan jag börjar tycka det är riktigt roligt!
Vindsurfing tog ju 2 veckor.. vad tar kite? Och vad kostar en hyffsat beg kite med bom etc?
Har åkt en massa snöplanka så den delen är inget bekymmer.
skotten svarade 17 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
windsurfing is harder than kite when it comes to learning. Drop a line to us a kiteboarding.se and you can try it out for the day. Gear is not too expensive if you buy used, kite 4-6k and board 2-5k you already have a harness and a wetsuit, so you should be sorted..
most of my students are up on the board for at least a few meters on the first day, but the learning curve is really steep. in fact most of the kitecourse covers saftey and flight dynamics. You wont have a problem at all learning.
-
Jag säger som Shannon Best: ”It’s super easy and super fun”
-
Grymt!
Då jag redan har en snowboard som fungerar att kita med så är blir den totala kostnaden under 5 k, det låter bra!
-
Eh.. Hmm.. Är målet att snökita menar du?? Då tar du en heldagskurs – Sen kan du. instruktörer hittar du under säsong på http://www.kiteakademin.se. Sen finns http://www.salenskitecenter.se också.
En begad Access från förra året kostar typ 3500-4500 kr med sele. -
Milkman;427827 wrote:Eh.. Hmm.. Är målet att snökita menar du?? Då tar du en heldagskurs – Sen kan du. instruktörer hittar du under säsong på http://www.kiteakademin.se. Sen finns http://www.salenskitecenter.se också.
En begad Access från förra året kostar typ 3500-4500 kr med sele.Oj… missade jag det!
Ja, det är snökite jag siktar på 🙂 Tack för tipset, ska kolla upp det när det kommer snö!
-
Uhh,
this happens every year.
Jag säger att lära sig flyga en kite på land eller snö är skit farlig- det är mycket som går fel och då är man flugsskit på en hård objekt. Eller man bryter ett ben.
Någon annat säger att det är inte alls farlig.
Gör du fel på vattnet- blir det lite tvätt i bihålarna.
-
fördelen med land är att du kan gå ut och faktiskt köra i 4m/s med en 10a. i 4m/s kan du mer eller mindre köra kiten precis hur du vill utan att va orolig för en flygtur. du lär dig hantera kiten och samtidigt ha kul å köra. på vatten behöver du betydligt mer vind för att kunna köra, och det är då det kan hända grejer. Så snö/land är helt klart säkrare pga att det inte är så mkt kraft i kiten.
Ha dock alltid koll på vädret! oavsett om du är på land eller i vattnet. Det behövs inte så stark by för att kiten helt plötsligt ger dig riktigt mkt mer kraft än du tänkt dig.
-
TomW;427856 wrote:Uhh,
this happens every year.
Jag säger att lära sig flyga en kite på land eller snö är skit farlig- det är mycket som går fel och då är man flugsskit på en hård objekt. Eller man bryter ett ben.
Någon annat säger att det är inte alls farlig.
Gör du fel på vattnet- blir det lite tvätt i bihålarna.
Märks att ni inte har snö nere i skåne.
nic
-
Jag har bara snökajtat vid ett tillfälle för två år sedan.
Har åkt mycket sb och vindsurfat länge.
Jag kan bara uttala mig om hur svårt/lätt det är. Huruvida det är farligt eller ej vet jag inte.
Första halvtimmen tog jag mig framåt slörandes.
Andra halvtimmen kunde jag hålla halvvind.
Tredje halvtimmen tog jag lite höjd.
Fjärde halvtimmen testade jag att lätta lite – slog mig lite.Använd så mycket skydd du bara kan!
Jag tyckte det var väldigt lätt att komma igång. Ungefär som att jämföra rullskridskor och skateboard.
-
Det är ungefär 10 gånger lättare att lära sig en flyga kite än att åka snowboard ! Snowboard är livsfarligt!
-
Nja, inte riktigt så lätt. Jag skulle nog lägga till 2cm. Men det är nånstans där i krokarna, ungefär lika svårt som Matematik eller färgen röd.
-
Kite är skiitsvårt, skiiit tråkigt och totalt mesigt. Så till alla er som funderar att börja. Lägg ner projektet och börja med bingolotto istället.
-
jaa fast man ska nog börja med Bingo först. Bridge kan vara svårt i början. Desutom måste man nästan gå en 3dagars kurs.
Logga in för att svara.