Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite kurs i Norge – billigere!

• Kite kurs i Norge – billigere!

Publicerad av anonym-anvandare på 6 maj, 2002 vid 13:05

I Norge kan man gjennom Fluid (sjekk kite.no) få kite kusr som strekker seg over tre dager (fredag-söndag) for NOK 1900. Det inkluderer alt utstyr bortsett fra vårdrakt som man eventuelt kan leie for et tillegg av NOK 100.

Med dette kan man reise spörmålet – hvordan man i Sverige kan si at det er rimelig med en kursavgift på 1500 SEK for et kurs på 4 timer !!!!????

Snakke om å betale skatt osv. TRAMS! Jeg skulle ville se den av er som setter kurs inntekter opp på deklarasjonen. BULLSHIT!

Det hadde värt bedre om dere sier det som det er: Dere vil tjene litt penger. Ikke mer med det.

anonym-anvandare svarade 23 år sedan 3 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 maj, 2002 vid 14:48

Hepp,

Det är väl klart att alla inte tar upp det i sin deklaration, MEN vi behöver inte åka 3 dagar för att komma till vattnet i Sverige!!! Sen är det upp till varje instruktör att ta vad man vill i kurs pris. På kitepower.se tar vi 995:-
    för 4 timmar och då hinner man lära sin elev grunderna för kitesurfing. Vi skulle kunna hålla på i 3 dagar vi oxå men då blir det säkert många som inte hinner gå en kurs eftersom säsongen är ganska så kort.

Du kan gärna få beskriva hur en kurs dag ser ut hos er.
    Börja ni kl 07:00-20:00 ut pause? eller kitesurfar ni 1 timme på hela dagen?
    så blir det ju 3 timmar som vi har i Sverige.

Sen finns det ju LA-Surf som tar 395:- för 5 timmar i Sverige, så innan du börjar att hacka på oss så skaffa lite info först.

//
    Hampe
    http://www.kitepower.se

PS. Har du aldrig gjort en ”svart” affär?

• anonym-anvandare

Medlem
    6 maj, 2002 vid 14:55

…och vem fan vill åka till Norge för att kita??!!Eller överhuvudtaget?

• malmsten

Medlem
    6 maj, 2002 vid 16:16

Hehe, detta var ju nästan komiskt, folk hoppar på varandra allt va de orkar utan att verka ha tänkt efter alls.

Om det går att tjäna på och tex sno elever av andra genom att droppa priserna så kommer väl folk att göra det… oroa dig inte, det kommer vanlig konkurrens mha skiftande kvalitet, tillgång och efterfrågan se till i sånna fall.

Sen handlar det inte om att tjäna pengar för alla, iallafall inte för mig, det handlar mer om att det bedriva en verksamhet som går runt och blir betraktad som seriös och stabil, och att kunna ta mer eller mindre ledigt från det vanliga jobbet för att jobba som instruktör under några månader.

Och inte kan vi ta hänsyn till att vissa inte behöver/kommer ta upp det i deklarationen. Det är ju larvigt, hur skulle det se ut??? ”Annons: kitekurs (svart! vi betalar inte skatt) 700 SEK för 4 timmar!”. Om man är enskild så är det som med annan egen företagsamhet, går man med mycket vinst så skattar man mycket och går man med förlust så slipper man… hur som så blir det nog inte många kronor plus första året.

Nä, om du tänker igen, gör en kalkyl på hur du skulle få det att gå ihop om du skulle starta upp och lägga undan tid för att jobba som instruktör. Tala sedan om om du är intresserad att jobba som heltids instruktör för de pengar som blir över… jag tror du kommer hålla med mig om att 1500 kronor inte är dyrt i skandinviska förhållanden!!!

Och som sagt… inget ont om saker jag inte vet nått om, lasurf och norrmän med låga priser, det blir säkert bra. Fast jag skulle blir mycket förvånad om jag hittar en seriös kitekurs i stockholm för under 1000 sek per 4h.

puss och kram
    /Jonas

• getwet

Medlem
    6 maj, 2002 vid 18:27

1900nok=2326sek. Hejåhå lusekofte!

• anonym-anvandare

Medlem
    6 maj, 2002 vid 19:54

Norge, ni är ju fan inte riktigt kloka där!

• anonym-anvandare

Medlem
    6 maj, 2002 vid 20:08

Fråga Huge, han kan säkert fixa en bild på mig. 🙂

/den glade skattebetalaren

PS. Era pizzor är fan inte billigare i alla fall. 50 spänn är normalt tycker jag, men i norge ska ni ju ha typ 120 NOK!!! Skyll nu inte på att era pizzabagare betalar skatt. 🙂 DS.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 maj, 2002 vid 22:42

tacka vet jag SESAM Kebab dom tar fanimej bara 20:- för en pizza.

– Vet du vad som är mer dumt än en norrman?
    – Ja, två norrmän

soft.jpg

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 10:22

Poenget med mitt innlegg var ikke å få svensker til å komme til Norge for et kitekurs. Det fatter jo en hver at blir mye dyrere enn å gjöre det i Sverige.

Poenget mitt var å gi folk et sammelignings grunnlag.

Markedet styrer seg selv, men det er fullt mulig å dra i gang kurs med bra standard på instruksjon og utstyr uten at det behöver å koste mer enn 500 kroner for en dag (3-4 timer). Helst må man smle minst 5-6 personer i en gruppe. Da drar man jo inn circa 2500-3000 for en ettermiddag.

Lykke til!

• malmsten

Medlem
    7 maj, 2002 vid 10:40

OK.

Min bedömmning är att en medelmåtta instruktör, vid ett och samma tillfälle och med säkerhet och fokus, inte kan hantera mer än 2-3 elever åt gången.

Om man är 5-6 riskerar en instruktör att misstolka signaler, situationer och inlärningsnivå hos någon elev och då är säkerheten i fara… inget alternativ för mig. Dessutom kan det vara svårt att fördela tid och vind med rättvisa mellan 5-6 elever vilket kanske kan kännas örättvist för vissa.

Nä. jag håller mig i Sverige, till 1500 för 4 timmar och till 2 elever per instruktör och tillfälle. Hellre nöjda panka elever än sura elever med pengar kvar 😉

mvh
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 20:07

Vad är det med dig??? Säg något betydelsefullt istället för att idiotiskt försöka tracka på Norge!

The devoted Kiter!

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 20:19

NI ÄR PINSAMMA!!!
    NORRMANNEN INFORMERADE, OCH DÅ BLEV ALLA GIRIGA SVENSKAR FETTING HOSTILA!!! VAD ÄR ERT PROBLEM???, ÄR NI RÄDDA ATT FÖRLORA ERAN SVARTA INKOMST??? JAG OCH MIN KOMPIS SKA NOG DRA IGÅNG EN RIKTIG KURS NÄSTA SÄSONG, SOM BLIR HELT SERIÖS OCH VI GÖR DET INTE FÖR PENGARNA. VI TAR BETALT SÅ ATT DET GÅR RUNT!!!! DÅ KANSKE MAN FÅR IN LITE SKÖNA MÄNNISKOR I DEN HÄR SPORTEN SOM INTE BARA TÄNKER PÅ PENGAR!!!!!

//THE DEVOTED KITER (DJÄVLIGT PISAMT FÖR ER, OCH JAG ÄR DJÄVLIGT BESVIKEN PÅ ALLA KITARE SOM ENBART TÄNKER PÅ SIG SJÄLVA!!!!!)

• malmsten

Medlem
    7 maj, 2002 vid 22:48

Har capslock fastnat i botten för dig min vän?

Det finns plats för alla, vad bråkar ni om??? Låt var och en hålla kurser till det pris de vill, är det för dyrt så visar det sig väl i kön av elever???

Jag håller med om att det är synd att den här och andra intressanta diskussioner övergår i överintelligent pajkastning som tex att klaga på norge. Vilken tur att sånna som du kliver in och så balanserat framför klagomål på att vi blir fientliga och tänker på oss själva… och att du med ditt inlägg visar hur trevligt en osjälvisk och ogirig person kan bete sig. Så ska vi göra framöver!!!… det var ju ett av de vänligaste och mest balanserade posterna jag läst här på steffo (!?). Om alla skriver i ditt tonläge och sen också använder motsvarande på stranden så kan vi få riktigt trevligt framöver tror jag. :/

Nä, du vet inget om mig och kanske inte de andra heller.

Nåja, jag börjar förstå varför vissa erfarna svenska kiters (fahlen, ditrich mfl) håller sig passiva i diskussioner på nätet. Baksidan med Internet är att det är anonymt och opersonligt… det tenderarar att lätt gå över i pubertala och hormonstinna urladdningar, på sista tiden finns flera exempel fast ditt anonyma inlägg tar nog priset.

Så jag tror jag lägger ner diskuterandet i de öppna internet grupperna tills klimatet mognat lite. Jag skulle egentligen vara intresserad av att föra dessa diskussioner, jag tycker de är viktiga, men man tappar lusten… det är svårt att föra en konstuktiv diskussion utan att den urartar.

Hoppas ni lär er nått och lycka till med era kurser, billiga eller dyra. Till sist tycker jag bara att vi ska anstränga oss tillsammans för att se till att det inte sker några allvarliga olyckor odyl så att vi kan fortsätta ha kul på vattnet och att folk ska kunna prova på och utöva kitesurfing utan dyra ”kitekörkort”.

Over and out och hacka på varandra i bäst ni vill.

mvh
    /Jonas, jonas.malmsten@transit.se

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2002 vid 22:58

haha, shitt, luuuugn o fin rullgardin mR.Capslock. bara för att Norge är så JÄTTE billiga så inför jag en tre dagars kurs för 2326:- (SEK). kom o köp!

o förresten starta en skola du me, lika bra att alla som har gått en kurs startar en egen skola för att få tillbaka sina surt förvärvade lösören.

slir.jpg
    Foto: F.Klingeman, Plats: Borrby Film: Kodak Elite, Vänddia(C-41)

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite kurs i Norge – billigere!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.