• Kite nr 2

Publicerad av kall på 25 september, 2008 vid 12:51

Hallo !

Köpte den första kiten för ett tag sedan, en 12:a, och allt fungerar fint.
    Om jag nu vill komplettera med ytterligare storlek, säg en 9:a, BÖR man hålla sig till samma modell eller KAN man ha från 2 olika tillverkare.

Antar att jag vet svaret redan men är intresserad av lite pros & cons att tänka på.

/Håkan

debkausf svarade 17 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • neven

Medlem
    25 september, 2008 vid 12:59

Klart man kan blanda, men fördelen med att hålla sig till samma är några:
    *Det är lättare att jämföra storlekar och lista ut vilken som är ett bra komplement till din första. Blir lurigt när vissa 9:or ”drar som en 10:a” medan andra är behöver mer kraft och är mer lika en 8:a.
    *Det är lättare att lära sig hur en viss kite fungerar, svänger, beter sig etc. Steget att byta mellan storlekar blir då mindre.
    *Det är bra om du kan använda samma bom på olika kites. Nu kan man ibland det även om det är olika tillverkare.

Skulle säga att det är isf bättre att hålla sig till samma typ av kite snarare än tillverkare. Dvs om du har en ”valfritt märke” C-kite komplettera med en C-kite och inte nödvändigtvis en bow från samma märke.

• yeeah

Medlem
    25 september, 2008 vid 14:34

om du kan:Köp samma modell som den du redan har.
    efter harvat runt med olika tillverkare olika modeller i olika storlekar under några år så är det nu grymt skönt att köra samma modell rakt igenom!
    Även om det inte verkar skilja så mkt mellan modellerna kommer det ändå kräva en inkörning varje gång du byter. Personligen tror jag att det har hämmat min utveckling relativt mkt.

• _sofia_

Medlem
    25 september, 2008 vid 14:36

checka in min 9:a i min signatur ah ge mig ett bud :laugh:

• gh0st

Medlem
    25 september, 2008 vid 15:14

Man behöver inte ha samma modell, fördelen är att man (oftast) kan ha samma bom till båda sina kites och att man känner igen sig när man kör den mindre med. Men det är definitivt inte något måste utan som Neven sa tidigare, olika modeller har olika egenskaper vilket inte alltid är något dåligt, utan det beror lite på vilken kite och vad man ska ha den till och vad man gillar.

• debkausf

Medlem
    25 september, 2008 vid 15:23

Klart att man kan ha olika modeller/märken, det är inga probs utan kan snarare vara utvecklande att köra kites med olika egenskaper. Det skiljer ju ändå endel på prestandan mellan en 12: o tex en 8 som antagligen är de mest optimala lite beroende på vikt o brädstorlek!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.