Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kite-vinsch?
-
Kite-vinsch?
Publicerad av anonym-anvandare på 18 juni, 2003 vid 10:09Hallo
Nån förutom jag som funderat på en variant av kite-vinsch på bommen för att launcha och ta ner draken helt på egen hand?suger fett att alltid behöva ha personal på stranden…
/Johan
wretan svarade 22 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Cory Roeseler (gaastra designer) har hållt på med något liknande redan för 10-15 år sedan.
kör en google -
Tja, har sökt på google på allt tänkbart… hittade bara tre olika:
http://www.flowbeekite.com/
http://www.surf-fun.ch/reelbar.htm+en modell som hette skyte, men de verkar inte ha nån hemsida
knepigt att det inte utvecklats något, klumpiga jätteprylar med vassa skivbromsar osv… :confused:
/Johan
-
Har haft samma bryderier som du men har nu hittat en modell som funkar mkt bra.
När du startar så kör du den klassiska modellen med sand på den ena sidan som du viker upp. En viktig detalj är dock att du använder en plastpåse som du har sanden i. Det ger dig betydligt mycket bättre marginaler än sand som ligger löst och kan fara bort med en ”spontan launch” i värsta fall.
Om du kör med leash till kiten så landar du den som vanligt i grunt vatten och direkt när kiten landat så drar du i leash linan alt. släpper bommen. Då kan inte kite ”launcha” det kan vara lite knepigt att gå fram till den då du hela tiden får se till att leash linan är sträckt genom att dra o mata efter den. Prova vilket håll som känns/passar dig bäst. När du sen är framme vid kiten så bär du bara upp den och vänder den, lindar upp dina linor så är det klart.Jag har 100% utdelning på den här tekniken, ta det bara lungt och tänk efter före så går det bra.
Lycka till!
May the wind be with us
-
Sand i påse…Faaan va smart! Jag som alltid startar på gräs får nog skaffa en sandpåse.
-
Japp, sandpåsen är skitsmart, men nedtagningen är ju lite klurigare…
…leach-modellen funkar ju förståss men kiten blir ju blöt och linorna får iaf jag ofta trassel på… att det sedan sitter 25kg tång på linkittet är oxå lite pill att få bort, men som sagt, det funkar ju
men kan det va så svårt att få till en vettig vinsch då?

/Johan
Logga in för att svara.