Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kite vs vindsurf
- 
		Kite vs vindsurfPublicerad av anonym-anvandare på 19 augusti, 2002 vid 17:56Har vindsurfat ett tag men börjar bli lite sugen på kite, med siktet inställt på nästa vår/sommar. Har dock dålig koll på vad ett begagnat paket kan tänkas kosta, vilka märken man bör/ej bör köpa osv. Vad tycker ni som ”kitat” ett tag och även sysslat med vindsurfing? Ha de´. anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 29 Svar
- 
			29 Svar
- 
De tar inte ut varandra, loopar och sånt i vindsurfing är ju grymt när det är vågor och kite är kul även när inte går vågor och inte blåser så fett, de är bra komplement till varandra, Naish är ju bra grejer – jag kör på det. 
- 
men man kan ju surfa vågor med kite med. och mindre bräda = mer känsla. högre hopp. allt som man kan göra med en windsurf-bräda kan man göra med en kite fast mycket större/hårdare/bättre/roligare. stämmer inte detta. har provat windsurfa en gång så jag kan ju inte tala för windsurfing egentligen. 
- 
Är själv vindsurfare som har börjat kita i år. Sålde alla mina vindsurfinggrejor förutom vågisen 85l och största segel 6.0. Köpte en Naish 15.5 kvm och tycker efter ca. 15grr på vattnet att det var det bästa jag gjort på länge. Vindregistret med denna draken är ca. 5-9m/s och då är det oftast plattvatten. Vindsurfing i denna vindstyrkan är mottligt spännande, medan kitesurfing är supernice. Ytterligare ett stort plus är att grejorna inte tar någon plats. För mig hör än så länge kitsurfing i plattvatten och där är där är det roligare än vindsurfing någonsin har varit. kita på… 
- 
kitesurfing är rätt jävla ball, jag kitesurfar för 500de gången nu, blir fortfarande roligare för varje dag… 
- 
500 dagar, på hur många år då? 
 jisses, vilken lycka.
- 
Tack för tipsen. Får väl bli en kite till nästa sommar. Har haft alltför många ”måttligt” roliga vindsurfingdagar i Haga denna sommar med topphastigheter på omkring 4 knop… 
- 
Att man kan göra allt med kite som man kan göra på en vindsurfbräda kan väl inte vara sant. Plattvattentrick funkar väl inte lika bra med kite? 
- 
ööööh, du kan göra typ tusen gånger mer med kite. kitesurfing e stabilt… 
- 
Hur är manöveregenskaperna i Kite? Bor man i Stockholm är det inte alltid så lätt att komma åt stora öppna vatten så att man kan ligga på halvvind eller slör, utan det blir lite trängre ställen med en god del kryss. Hur funkar Kite under sådana förhållanden (kryss är det jag främst tänker på)? Vilken slitstyrka har draken jämfört med segel? Är lite betänksam inför att PUMPA upp utrustningen och sedan dunka ner den på land (om oturen råkar vara framme). Och, om man mer är intresserad av fart och känsla än hopp och trick, vilket instrument (!) är då att föredra? 
- 
Visst kan man göra det Hugo…….stenhårda kryssar, tokslörar i hastigheter som en kite inte ens är i närheten av, ska jag rabbla mer….? Såg på sportspegeln vad Robbie gjorde, får väl säga att jag är mer imponerad av hans vågridning och trick på w.surfprylarna….. 
 Ska sporterna jämföras tycker jag att det ska göras nyanserat!
- 
Vindsurfing är bra i sthlm eftersom vindarna och dom fina sandstränderna där inte lämpar sig för kite, vill du börja kitesurfa så rekomenderar jag skåne eller västkusten söder om Göteborg. Synd att du inte var med i ljunghusen och kollade lite riktigt gött fläs, SVT är ju inte världens bästa filmare när det gäller kite, dom sög rent ut av. Kan säga att när nån hoppar 12m högt och sätter 7 spins med både tailgrabs och nosegrabs och landar i 500 knyck 15 meter från stranden blir man lite smått imponerad, kom inte och säg att det inte är fart i kitesurfing för sadan vad man kan maxa, fråga vem som helst som var där. Vi skall lägga upp lite ordentliga klipp mycket snart. 
- 
Jag påstår inte att det inte är fart och fläkt på kite, vet jag väl själv att det är trots att man är en lipton än så länge! Men att påpeka att man kan göra allt som på en ws är väl ett felaktigt konstaterande? Det var det jag påpekade. 
- 
Helt enig i att sporterna skall jämföras mer nyanserat. Tycker väl i stort att kite bör beskrivas lite mer nyanserat. Nu är det väl mycket öööö, åsenbadubaliksom, helcool, superfett, hype och andra mer gutturala konstateranden som i min begränsade värld faktiskt inte säger så mycket. Jörgen 
- 
Ställer upp helhjärtat på ditt inlägg, trovärdigheten och sporten lär knappast bli högre eller roligare med alla dessa läten! Och definitivt inte med personer som med hela sitt hjärta försöker placera sporterna på någon slags rangordning, och inte ens har prövat de bägge!!! 
 Näää…skärpning i lekstugan, vi utövar bägge kategorierna
 med hjälp av vatten och vind, så låt oss hålla ihop och slippa personer som dissar det ena eller andra……det är bara tröttsamt och oerhört fånigt, eller hur Hugo?!
Logga in för att svara.