kaptenen;622992 wrote:
hejhej, jag ska åka till västindien om en vecka och flyger tydligen business dit. jag hade tänkt dela upp kitegearen i mindre portioner för att kunna ta med det gratis med hjälp av flickvännen men jag tänkte att det kanske är någon här som vet om man får ta med stora boardbags gratis eftersom biljetterna kostar som ett mindre lands BNP? flyger med KLM om någon har erfarenhet av dem. har försökt ringa deras support men den har tydligen tagit permanent semester så inga svar finnes där.
om ni undrar hur man kan gnälla om extraavgifter för bagage när man ska flyga business class över halva jorden kan jag tala om att biljetterna var gratis.
MVH Jakob
KLMs bagageregler varierar beroende på vilken destination du flyger till och vilken typ av biljett du har köpt. Om du till exempel flyger inom Europa är den maximalt tillåtna vikten för incheckat bagage 20 kg i ekonomiklass och 30 kg i affärsklass.
Den mängd kostnadsfritt bagage som du får ta med dig är beroende av antingen vikten på ditt bagage eller antalet väskor.
Hur mycket bagage får just jag ta med mig?
Den tillåtna bagagevikten och antalet väskor som du får ta med dig på just din resa står alltid på din biljett eller på din resesammanfattning om du reser på elektronisk biljett. Om du önskar ta med mer bagage kan detta tas med som extra bagage men du måste då betala en avgift för övervikt.
För att de som arbetar med att transportera bagage till och från flygplanen inte ska skada sig så får du enligt KLM inte ha en väska som väger mer än 32 kg. En rekomendation är att skicka större och tyngre bagage som gods.
Handbagage
Handbagagereglerna varierar beroende på vilken destination du flyger till samt vilken typ av biljett du har. Som regel får du ta med dig 12 kg handbagage i ekonomiklass och 18 kg i affärsklass.
Reser du med spädbarn får du checka in ett bagage på max 10 kg samt ta med dig ett extra handbagage på max 10 kg.
http://www.flygvaruhuset.se/flygbolag/klm/bagageregler
Hoppas detta hjälpte dig lite!!