Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kitebar
-
Kitebar
Publicerad av anonym-anvandare på 7 september, 2004 vid 10:52Vilket säkerhetssystem använder ni? Vad rekommenderas?
kitesweden svarade 21 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Svar till:
Vilket säkerhetssystem använder ni? Vad rekommenderas?
[/ QUOTE ]
Olika märken har olika lösningar!
Vad menar du med ”ni” menar du oss kitare så är det som att fråga hur många hästkrafter är det i en bil. -
det finns nåra olika men se till att ha s k quickrelease på din depower-ögla(mewst för din egen säkerhet så du inte släpas in i något hårt)
du bör också ha en leash som gör draken kraftlös då du tappar eller släpper bommen(lika mkt för min och andras säkerhet som för din egen). om möjligt bör du undvika handledsleash som är en äldre typ och inte lika effektiv som de nyare varianterna som de flesta går ut på att man har en leash fäst i en av framlinorna.
kolla på tillverkarnas sidor så fattar du nog. -
Använd leash för andras säkerhet och hjärnan för din egen säkerhet .

Peter
-
har börjat kolla lite på det där själv. Det verkar som eh har en schysst lösning med integrerad leach. Advance verkar ha något liknande system. Tror jag skulle köpa någon av de om jag hade pengar…
-
eh? jag är inte så insatt i kitevärlden ännu – är det en leverantör/märke? finns det ngn url till deras sida?
-
EH gör kites mm.
mista rambo kan ge dig info så dy spyr om EH…
-
På tubekites funkar Ocean Rodeo’s Punch Out helt suveränt. Hamnar du under vattnet i 120 knyck utan kontroll (som jag in normala fall då) så kan det va rätt gött att slippa leta efter en release och istället bara trycka bommen ifrån sig. Effekten av det är naturligtvis att chickenloopen lossnar från selen.
Köpte min på tidigare dacon, numera http://kitesweden.se/
-
Visst men tappar du kontrollen och baren så är det helt kört då kan du inte göra ett skita bara surfa med över stock och sten men annars är det bra.
-
men baren är väl lika lätt/svår att hitta som alla andra små öglor å bollar.
-
tror det kan vara svårt om man tappat den, vet från kajak paddling och surfing hur dissorientarad man kan bli om man tappar kontrollen på situationen, linan kan ju sticka iväg åt vilket håll som helst från kroppen. öglan vid chickenloopen vet man alltid vart den är, den är vid magen
-
På Joystick så har man dels Punshout men även möjlighet att rycka direkt vid chickenloopen (det är inte så vanligt att man tappar bommen)…
-
-04:an fick en sk anti punch funktion för att förhindra ofrivilliga utlösningar
Logga in för att svara.