Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitebräda inför vår/sommaren

• Kitebräda inför vår/sommaren

Publicerad av waimeadude på 24 mars, 2009 vid 18:37

Tjena

Undrar om nån har tips om bräda för en som kört en säsong som nyss blivit klar med en Slingshot Jarvis.
    Jag letar efter en bräda som man kan ta bra höjd med och som man kan lära sig hoppa med.
    Jag väger ca: 85kg så den ska nog vara 135 cm.

Funderar på 2009 su2 135 41cm Carbon Black från LAsurf.
    Finns också alternativ med begagnat:
    Liquid Force Concept, är de e bra bräda eller?

Eller ska man satsa på Slingshot nya som Lunacy och misfit, de kostar med men är de värt de?

P.S Har någon nån aning om hur stor bräda man får ner i en golfbag förresten, ska till Mallorca i sommar och tänkte prega ner brädan i en sådan på flygplanet.

/John

yeeah svarade 16 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • neven

Medlem
    24 mars, 2009 vid 19:00

Concepten är helt klart en bra bräda! Det har ju lite mer rocker (böj) än normalt vilket gör att man får bättre pop men kanske tappar lite i höjdtagning. Annars kan jag varmt rekommendera Recoil Comp som är en grym bräda som kommer igång tidigt och som tar massor med höjd. Kolla på http://www.flat3.se/erbjudande. Det verkar finnas en på superspecialpris mars ut

• blackadder

Medlem
    24 mars, 2009 vid 19:05

Jag tycker att rrd:s Poison-brädor är bra. Jag kör på en 132*41-bräda och den funkar utmärkt att hoppa och ta höjd med. Dessutom funkar den bra i lättare vind också. Den bästa bräda att hoppa med som jag provat är Cabrinha Icon 2004, men jag har inte testat mycket.

• debkausf

Medlem
    24 mars, 2009 vid 19:58

Kolla in senaste surfers news! Där finns en stor utvärdering av nya brädor! Om det är en allroundbräda du ska ha så rek. jag en cabrinha caliber 133 eller rrd poison 132.

• katey

Medlem
    24 mars, 2009 vid 20:18

I stadiums golfbag D4 går det i en 130×40

• cortex

Medlem
    24 mars, 2009 vid 20:46

Köp en se-ut-som-en-golfbag-men-är-en-kitebag istället. Då får du ner en 140 cm bräda. Mystic, NSI mfl har utmärkta sådana.

Jag har ett par Flyboards Flyradical M 2008 (133 x 39,5) kvar på lager som jag kan ge dig ett gött pris på.

Jäkligt uppskattad bräda som jag sålde en hel del av 2008 och körde mycket på själv också.

Mer info finns på:
    http://www.flysurfer.com/Content/378/?mnid=1734

Messa mig om du vill veta mer.

/Kaj

• skanepaul

Medlem
    24 mars, 2009 vid 21:08
  • yeeah

Medlem
    24 mars, 2009 vid 21:24

@waimeadude 536871 wrote:

Tjena

Undrar om nån har tips om bräda för en som kört en säsong som nyss blivit klar med en Slingshot Jarvis.
    Jag letar efter en bräda som man kan ta bra höjd med och som man kan lära sig hoppa med.
    Jag väger ca: 85kg så den ska nog vara 135 cm.

Funderar på 2009 su2 135 41cm Carbon Black från LAsurf.
    Finns också alternativ med begagnat:
    Liquid Force Concept, är de e bra bräda eller?

Eller ska man satsa på Slingshot nya som Lunacy och misfit, de kostar med men är de värt de?

P.S Har någon nån aning om hur stor bräda man får ner i en golfbag förresten, ska till Mallorca i sommar och tänkte prega ner brädan i en sådan på flygplanet.

/John

Har både lunacy och Su2 kolfiber (tror visserligen min är 132)
    De är väldigt olika brädor, su2 har 3 steg outline och rocker med mkt konkav men planar ändå relativt tidigt. den enda bräda som jag verkar lyckats få pop med. tar chop helt ok och likaså plattvatten, känns väldigt lös under fötterna jämfört med tex underground flx i samma storlek. Gillar den skarp, dessutom är den assnygg!

Men min favorit är helt klart lunacy brädan (har 2008 verkar dock vara samma som 2009), kan sätta landningarna hur som helst och passar min åkstil som i handsken. Lunacy har rakare outline, planar grymt tidigt.

Du kan få prova båda dessa i JP om du vill, skicka ett mess så kan vi försöka styra upp ngt.

vad du än väljer bör du nog prova med tanke på att det är ganska så olika brädor du funderar på.
    /Jakob

• sourra

Medlem
    24 mars, 2009 vid 21:36

Jag har kört Stadiums 4D-bag till och från och har utan problem haft 2 stycken 132×41-brädor nedpackade där i. Angående typen av väskor: Ja, det finns fördelar med att köpa någon av kitetillverkarnas golfbagar men samtidigt finns det flygbolag som tillåter vanligt baggage att vara upp till 135 cm utan att ta extra betalt och det klarar 4D-bagen nätt och jämnt. Det finns kanske fler bagar som också gör det men just denna har jag som sagt rest en del med själv.

Till brädor: Rocker (brädans böjning) är viktig för planingen och även för andra egenskaper så stirra dig inte blind enbart på längd. Ska du ha en renodlad wakestylebräda så vill du nog ha 135 eller mer men då krävs det en bräda som är annorlunda även i andra avseenden.

Brädan som Skåne-Paul kränger är lätt att komma igång att köra med och det är jävlar i mig en bräda att växa med också. Längden och styvheten funkar utmärkt för din vikt. Jag vet folk som toppar din vikt och som kör så det ryker med 132. De flesta märken gör dock vettiga brädor idag. Googla efter lite recensioner så är det svårt att göra en riktigt dålig affär. Det du vill vara noga med är att inte köpa en bräda som är för mjuk eftersom du antagligen kommer ledsna på den så snart du vill börja köra lite hårdare.

• larssa

Medlem
    25 mars, 2009 vid 08:57

Vill du ha en bräda som man kan ta bra höjd med och som man kan lära sig hoppa med. Så kan jag rekommendera Xelerator Thrill: http://www.xeleratorkiteboarding.com/content/view/26/84/
    Gillar den skarpt.

• martent

Medlem
    25 mars, 2009 vid 10:07
  • stor-dansken

Medlem
    25 mars, 2009 vid 11:12

Jag hade nog rekomenderat en Cabri Custom 138 2008 de börjar bli billiga och e bra att höjda och hoppa med.

• skejtar_henke

Medlem
    25 mars, 2009 vid 11:35

138 är allt lite stort tycker jag…Men smaken är olika..;)

• waimeadude

Medlem
    25 mars, 2009 vid 14:08

Hej igen

Superbra respons, jag ska titta igenom länkarna och ta vara på tipsen.
    Till Jakob som skrev
    ”Du kan få prova båda dessa i JP om du vill, skicka ett mess så kan vi försöka styra upp ngt.

jätteschysst, jag gör gärna det någon dag i vår typ april…
    Jag har redan ditt nummer sen innan om du är en av de som en gång beställde Ocean rodeo torrdräkter från Kanada.

/John

• skotten

Medlem
    25 mars, 2009 vid 14:08

mike blomvall has new boards for sale at 2500sek

mike@mikeblomvall.com

they are sweet ass boards actually, he just needs to empty his garage… there are a bunch of kites in there as well actually.. but they are all C-kites.. he doesnt do bow…… yet.

• sourra

Medlem
    25 mars, 2009 vid 14:39

@Stor dansken 537013 wrote:

Jag hade nog rekomenderat en Cabri Custom 138 2008 de börjar bli billiga och e bra att höjda och hoppa med.

Rätta mig om jag har fel men Cab Custom 2008 kräver mycket vind pga rockern och är inte den mest lätthöjdade brädan.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitebräda inför vår/sommaren

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.