Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kitekurs på haga park i sommar ?
-
Kitekurs på haga park i sommar ?
Publicerad av psychonauten på 17 november, 2003 vid 08:03Jag pratade med en som har surfshoppen på haga, och
de skall få dit kiteinstruktörer från och med maj i år.
Är det nån här som vet nåt om det?
Kanske nån här som skall vara instrukör till och med?
/Rgugge svarade 21 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
tror att dottern ska hålla i kursen… Undrar om de blir lika generösa med uthyrning av kiteutrustning som surfutrustning?
-
Inga planer på det… men om ni är några stycken där i ronneby så kommer jag gärna och håller en kurs med er ; )
alltid kul att prova nya spottar och träffa nytt folk.
//Pan
-
Har hört så mycket olika saker om Haga Park när det gäller kitesurfare. Spottar dom på oss när vi kommer eller?, har låtit så här ibland att Windsurfarna vill ha det för sig själva och kitesurfarna skall hålla sig till ett annat ställe längre bort, har även hört att det skulle vara för fåglarnas skull! Låter lite på hittat för att ha något att skylla på. Kan någon reda ut begreppen? Annars lär det inte bli många kiteare på öland, men det är kanske det ni vill?
-
jag personligen kan intyga att dom vindsurfare jag träffat på haga park varit extremt schyssta och hjälpsamma! och det är faktiskt så att det ligger ett fågel reservat därnånstans.. och att man har fått klagomål från naturskyddsföreningen på att kiteare har stört djurlivet där, (tror jag kommer inte riktigt ihåg) iaf, så måste vi ha respekt för det här, då det skulle vara sketet tråkigt om windsurfarna skulle behöva förlora en av deras bästa spots pga oss.
mvh/ olle
-
Låter ju bra! Verkar vara ett fint ställe, Nej det vore ju helt galet om det skulle hända. Man blir bara lite fundersam när man hör en massa olika uppfattningar. Några kiteare från öland som kan verifiera och kanske berätta var ni brukar hålla till?
-
Kitesurfing är förbjudet vid hagapark det fanns arga skyltar när jag var där i september. Men om man förflyttar sig 400m åt söder är det tillåtet Sandbergen eller nått.. det är jäkligt långgrunt men tyvärr är det lite trixigt att launcha stranden är stenig och det är skog rätt nära stranden….
Det skall tydligen finnas bättre spots på öland.. kolla Resemål/spots det var en tråd där för ett tag sedan där spots på öland diskuteradesps Sandbergensvandrarhem ligger på gångavstånd från stranden 120Kr/natten. Fräsch och fint, schysst frukost, tyvärr ingen bastu men ett billigt boende alternativ om man skall åka till öland för å kajta ds
-
Kitearna håller till ca 2-300 meter söder om surfstranden. Det var en del incidenter med kitesurfare som flög upp i träden på haga, har varit mycket roliga kommentare om det på http://www.owc.nu =)
Det var dottern (cicci) jag pratade med, och hon skall inte själv hålla kitekurs, men hon sa att det skulle komma instruktörer dit från och med maj.
För er som inte varit där är det helt klart värt ett besök. De har extremt bra vindstatistik på grund av nåt fenomen som uppstår mellan öland och fastlandet så förstärks sjöbrisen och det blåser surfbara vindar även mitt på sommaren! Är det dålig vind i kalmar och moln över öland så är det bara att åka ut, blev förvånad själv de första gångerna.
-
Det där fenomenet är sjöbris 😉
Varmt land kallt vatten……
/Freddan
-
var står det om trädflygningarna på haga? skulle gärna läsa lite mer om det. jag menar, undrar vad de vet om det
(jag kanske råkar veta en del om det…)för övrigt är öland helt sjukt bra för kite. varmt vatten, nästan alltid bra vind och surfbart alla riktningar.
-
Du tar inte fel på Haga och Habo ? Eller det har varit trädflygningar vid Haga också?
-
det står ju haga i hans inlägg och med tanke på min lilla hint kan jag väl tillägga att, ja det har varit besök i de fina tallarna på haga. kontrollerat dock.
-
Svar till:
var står det om trädflygningarna på haga? skulle gärna läsa lite mer om det. jag menar, undrar vad de vet om det
(jag kanske råkar veta en del om det…)för övrigt är öland helt sjukt bra för kite. varmt vatten, nästan alltid bra vind och surfbart alla riktningar.
[/ QUOTE ]
Öland suger fet get pung ingen som palalr kita där endå, ingen här i alla fall…
/Spotangrepp är lagligt va, hahah
-
Så vidare det inte börjar logga in en massa spots på Seffo!
Logga in för att svara.