Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kiteloop vs lillfinger
-
Kiteloop vs lillfinger
Publicerad av christian12345 på 10 september, 2007 vid 12:58I går skakade jag hand med en liten tjej på stranden. Hon sa ’oj det var inte meningen att ta i så hårt – du knakar ju’. Man känner sig klart fjollig när man får sådana kommentarer.
Varenda gång jag loopar och tappar bommen så får lillfingret sig en smäll när bommen far iväg och det gör ont mest hela tiden tycker jag – och dessutom knakar det i lillfingret.
Har fått ett tips som heter tejpa bommen med tennis-racket tape. Själv har jag försökt med att gaffa lillfingret, men det hjälpte inte…Andra bra tips? Vad som helst – jag kan ju inte vara ensam om problemet?
C
kamikazekiteren svarade 18 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Hehehe!
Jag skadade ju pekfingert och fingert bedvid och det blev lite bättre av att tejpa dem och köra med vindsurfing/gym handskar (nielpryde) över (ser djäkla tyskt ut)! -
Du kan ju alltid tejpa fast handen till bommen med gaffan istället. Eventuellt banta några kilo!!
-
Jaha. Så sammanfattningsvis ska man alltså se ut som en fasttejpad spinkig tysk enligt er två. Tack som fan. 😉
Tror jag prövar med att få tag i ett par sådana där tysk-vantar… Tack för tipset!
C
-
Vad gör man när man gaffar? är det samma som att tejpa fingert så mycket att man knappt kan röra det och så att man kan banka på det?
-
Jag körde med tysk vantar över min tejp för annars hände det ibland att tejpen lossnade och fastnade i riggen och det var ingen hitt. + att det känndes lite dämpande/stabiliserande för handen. Om inte annars bra om man får blåsor av för mycket kitande med obekväm bom, eller om du skall gymma med otroligt tunga vikter, eller om du vill inge respekt i danskdjävlarna så att de fattar vem som regerar på cabelparken! 🙂
Lycka till o kör hårt!
-
@christian12345 413342 wrote:
I går skakade jag hand med en liten tjej på stranden. Hon sa ’oj det var inte meningen att ta i så hårt – du knakar ju’. Man känner sig klart fjollig när man får sådana kommentarer.
Varenda gång jag loopar och tappar bommen så får lillfingret sig en smäll när bommen far iväg och det gör ont mest hela tiden tycker jag – och dessutom knakar det i lillfingret.
Har fått ett tips som heter tejpa bommen med tennis-racket tape. Själv har jag försökt med att gaffa lillfingret, men det hjälpte inte…Andra bra tips? Vad som helst – jag kan ju inte vara ensam om problemet?
C
Känner igen problemet!! Vad har du för bom? Det skulle ju hjälpa om tillverkarna slutade tillvärka sånna idiotiska bommar som sluttar utåt (bredast i mitten och smalast på sidorna) som om det skulle va gjorda för att man skulle tappa dom. Tidigare körd ejag med en gammal SS-bom som jag egenhändigt täljt ned och av det gamla gummit och snurrat på hockeytejp. Tappade den inte lika ofta då om ajg minns rätt, gjorde ioofs andra trick. Dock var hockeytejpen inte så skonsam för händerna och man fick kronisk(nästan) svärta i händerna.
Det är grymt störigt iallafall, har slagit i lillfingrarna såpass att man fått vila nån timma. Det blir en ond cirkel, släpper du bomen en gång och den slår i orkar du inte hålla den vid nästa trick eftersom att man blir öm. och så vidare och vidare tills fingret nästan är blått och helt avdomnat!!
Antar att det kanske itne finns så mycket att göra, jag brukar få det främst när jag gör handlepasses och har draken för högt och inte lyckas få tag på bomen med båda händerna. Flyger in under kiten den i luften och dinglar till lite innan landningen (kiten fångar mig före vattnet gör det)
Så jag brukar tänka att det är kitegudarna som bestraffar mig för att jag har kiten för högt när jag poppar 😀 -
snygging;413712 wrote:Vad gör man när man gaffar? [..]
Gaffa = Duct tape = silvertejp = gaffer tape = munkavletejp = älskling-jag-har-slut-på-handklovar-tejp = älskling-nu-snackar-du-för-mycket-tejp.
Jag har bara dragit ett par varv runt handen och det satt allt kvar, men det hjälpte som sagt inte. Det är konstigt, eftersom Gaffa är för surfare vad Bafusin är för mammor: kvittar vad som är fel så ska nog Bafusin fixa det. Kvittar om man har brutit benet som femåring: visst fan kommer morsan med ett glas äcklig Bafusin och en tub Idominsalva. Inte konstigt man blev sådan här.hengo;413869 wrote:[..]Vad har du för bom? [..]Cabrinha ’07 – den vanliga utan pulleys och sådant på.
Den sluttar inte och har ganska ordentligt med grepp så jag brukar sällan tappa den – det är mest när jag trillar som jag släpper den med vilje, men det kvittar ju om det är med vilje eller ej när de där ändstyckena som är gjorda av plast som är lika hård som utarmat Uran kommer farande i tusen km/h.Har inte sett den själv ännu, men har hört att den nya bommen till Royal Era har ändstycken i gummi som skulle göra det lite mer humant att tappa och släppa bommen när man är urkrokad…
hengo;413869 wrote:[..]Det blir en ond cirkel, släpper du bomen en gång och den slår i orkar du inte hålla den vid nästa trick eftersom att man blir öm[..]Precis! Eller ännu värre; man vet med sig halvvägs att ”det här går åt skogen” men man vill ändå inte släppa bommen för det kommer göra så ont så man håller kvar i ren panik och så blir det bara ännu eländigare till slut…
hengo;413869 wrote:[..]jag brukar tänka att det är kitegudarna som bestraffar mig för att jag har kiten för högt [..]Haha! Det tror jag också. Antingen kitegudarna eller de tyska glamrocksgudarna som kräver att man har 80-talshandskar på 🙂
Aloha…C
-
@christian12345 413342 wrote:
I går skakade jag hand med en liten tjej på stranden. Hon sa ’oj det var inte meningen att ta i så hårt – du knakar ju’. Man känner sig klart fjollig när man får sådana kommentarer.
C
Amputasjon (lilla fingeren) är nog det enda som duger for deg.
Logga in för att svara.