Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiten kör ifrån mig…

• Kiten kör ifrån mig…

Publicerad av anonym-anvandare på 14 augusti, 2003 vid 19:30

När jag kör med min AR5 15,5 så brukar jag starta genom att dyka kiten rakt ned i powerzon och när jag kommer upp ur vatnet styr jag kiten åt vänster samtidigt som jag svänger brädan åt vänster och försöker ta höjd. Detta brukar fungera ganska bra.
    Men när jag gör samma sak med min ARX 7,5 så åker kiten ut i änden av vindfönstret och tappar kraft innan jag hinner få fart på brädan.
    Jag inser att detta beror på att ARX:en är mycket snabbare i luften men jag vet inte hur jag ska komma ifrån problemet.
    Ska jag vänta med att styra upp mot vinden tills jag fått fart eller ska jag jobba med kiten i en sinuskurva?
    Tacksam för lite hjälp.

/Rickard

zoolander svarade 22 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 21:51

Tjabba!
    Beror på hur mycket kraft du har i kiten, känner du att du kan börja skära av dirrekt så gör det, annars får deu vänta tills brädan planat ut o du fått upp fart innan du börjar skära…
    Lycka till

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 23:17

Var ute idag och körde, så kraft fanns det. Fick några ofrivilliga lufturer.
    Ja ja, det är väl bara att träna, det ska ju fortsätta blåsa.

/Rickard

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 08:07

Jag körde ARX 7.5 igår, och jag tror jag förstår vad du pratar om. Jag löste det genom att jobba kajten några gånger precis i början. Att den så lätt åkte ut ur power tror jag berodde på att jag ”fegade” mig upp. Det behövdes ju inget fullt powersvep genom hela vindfönstret för att komma upp. Det räckte ju att bara dyka ner den lite i kanten. Jag skulle tro att det gör att den lilla snabba draken får för mycket ”försprång” ut mot kanten.

/Rasmus

• kitefredrik

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 08:36

Å skotar du mer (drar bommen mot dig) så bromsar du in draken…

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 09:06

Ok. Tack för tipsen. Ska ut och testa idag om bara regnet släpper någon gång.

/Rickard

• zoolander

Medlem
    15 augusti, 2003 vid 09:08

flytta till skåne!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications