Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kitesemester i januari, många frågor
-
Kitesemester i januari, många frågor
Publicerad av christian12345 på 16 september, 2008 vid 07:51Hej alla beresta surfare!
Var ska man någonstans om man ska ut och surfa i januari, typ 25 Dec – 1 Feb?
Jag har varit i Cabo Verde i Jan-Feb och det är verkligen fett, men jag kan tänka mig att se ett annat ställe, kanske med ännu mer plattvattensmöjligheter i år.
Jag är skraj för att det kan vara lite för lite vind i Cumbuco vid den tidpunkten; förra året åkte jag hem den 13’e Januari från Cumbuco och då kändes det som att vinden redan började avta lite. Någon som har erfarenhet med Cumbuco senare på året än så?
Coche ska ju vara bra med platt vatten och så. Är vinden lika stabil som i Brasilien på Coche, eller är den stötande?
Är det andra ställen i Dominikanska eller vid Venezuela som man borde överväga?
Hur är Langebaan i Sydafrika, är det jämn vind där? Blåser det i Januari? Hur varmt är vattnet i den lagunen?
Andra tips?
På förhand tack!
Chrilledebkausf svarade 16 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Ja, det hade varit himla nice att hänga med locals! Men jag snackade med Micke som var där i tre månader förra året och han sa att han bara hade vind ungefär 50% av tiden… Det är helt enkelt inte bra nog för mig.
-
Var på El Yaque/Coche i Januari i år och det var mycket bra och vindsäkert där. Kunde kört alla dagar där men man tog ju lite djungelutflykter och sånt med.
Hade med mig 12:an och 9:an men körde med 12:an alla dagar utom en!
På Coche är det platt som fan och go kiting, tyvärr är det också det enda man kan göra där (no uteliv).Kan varmt rekommendera La Pargeuera i Puerto Rico. Alltid vind och plattvatten. Det negativa är väl att man måste hyra en båt för att ta sig ut till mangroveöarna! Vi bodde i Rincon (surfmeckat), stora vågor med schysst strand!
-
flyg till wa perth och dra söderut så får du bra vind och feta vågor jan-feb
/Arild
@christian12345 500167 wrote:Hej alla beresta surfare!
-
Här är en liten film som jag postade 2006 efter att vi hade varit där (La Parguera) på Puerto Ricos sydkust.
-
Tack för kommentarer!
Hbgkitare;500181 wrote:[..]Kan varmt rekommendera La Pargeuera i Puerto Rico. Alltid vind och plattvatten. Det negativa är väl att man måste hyra en båt för att ta sig ut till mangroveöarna! Vi bodde i Rincon (surfmeckat), stora vågor med schysst strand!Det var ju ett helt nytt alternativ – berätta mer!
Är vinden stabil?
Mangroveöarna, är det där man kajtar? I så fall, vad kostar båthyran?Arild;500199 wrote:flyg till wa perth och dra söderut[..]Tänker du på hyrbil då, eller köpa bil och sälja senare, eller vad?
-
Japp, vinden är stabil och det är ute vid mangroveöarna man kitar.
Vi var ca 6-7 st som delade på båthyran (ca $80/dag). Det går att pruta plus att det blir billigare om du hyr för en längre tid. Skulle jag åkt dit igen skulle man köpt en båt för ca $2500 och sedan sålt den efter 1 månad för $1500-1700.
Har en kite DVD-film hemma som jag inte kommer på namnet, men den är filmad just i La Parguera, kan få låna den om du vill!
Finns 2 amerikanska företag som kör kitecamps där bla http://www.broneah.com
Vi träffade dessa 2 bröder när vi var där och deras morsa som satt och solade medan de kitade bjöd oss på grogg.På 2:a bilden ser du stället från ovan, vi körde till de vänstra mangroveöarna i bilden!
-
@christian12345 500167 wrote:
Hej alla beresta surfare!
Andra tips?
På förhand tack!
ChrilleBoracay på Filippinerna funkar fett, drar själv dit den 24 Dec. va där en vecka förra året, blåste varje dag, tror att det är vind 6-7 dagar i veckan Dec-Feb.
Inte jätte plattvatten men helt ok.
Bra priser på boende och mat, typ 50% mot Sydamerika, eller samma som Thailand om det säger något, och då är Boracay typ dyrast i hela php.Ses där?
/Atte
-
Jag funderar på Coche men Mangroove öarna ser ju sjukt bra ut plus att man kan bo i en lite större stad.
Är det dyrt att flyga till Puerto Rico?Vad hade du valt om du skulle åka detta året igen? Coche, eller Puerto Rico?
-
2006 när vi åkte så betalade vi ca 6500 Kr för flygbiljetten till San Juan, Puerto Rico. Vi (5st) hade bestämt oss för att ta oss runt och bo på lite olika ställen så att man fick se lite mer av PR.
Vecka 1 bodde vi i San Juan i en lägenhet vi bokat hemifrån. Kitade gjorde man då där, lite småvågor och inte garanterat vind varje dag.
Vecka 2 bodde vi på ön Vieques som ligger på östra sidan. Denna ö har fullt med nästan tomma paradisestränder. Vi kitade kanske 2 dagar av 4, vinden var väl inte helt ok där men det kändes nästan som om du var en Robinsson.
Vecka 3-4 bodde vi i Rincon och hade då hyrbil (ett måste) som vi hyrt i San Juan. Rincon är ett mecka för surfare och de flesta turisterna (surfarna) är amerikaner. Ett Happy Houer-ställe med riktigt skön feeling med barhäng och party efter surfet. Rincon erbjuder stora vågor men kanske inte alltid vind.
La Parguera ligger 1,5 h bilfärd från Rincon där av nyttan med hyrbil. La Parguera är ett säkert kort när det gäller vind, man kunde komma dit vid 11 och det var helt vindstilla vid båtuthyrningen. Så fort man kom ut från hamnen var där vind och ännu mer ute vid mangrooveöarna. Man ankrade fast båten, pumpade upp kiterna i båten, fäste chickenloopen i en pinne och drog ut linorna, riggade kiten och allt detta i knädjupt vatten helt i lä (vindstilla bakom träden). Sen var det bara att njuta av det turkosa plattvattnet och och den stadiga vinden för 12:an.Bild 1: San Juan, kitestranden
Bild 2: Rincon, stranden utanför vårt boende
Bild 3: La Parguera, Carro
Bild 4: La Parguera, jag pumpar
Bild 5: Vieques, stranden nära vårt boende
Bild 6: Vieques, en öde strandSkulle jag fått välja igen så hade jag valt PR, La Parguera. Skulle då åkt dit med ett större gäng och bott mesta tiden i La Parguera eller anslutit mig till en kitecamp. La Parguera är en lite fiskehåla (har kite/surfbutik, bar mm ) och inte så mycket turister, där av anledningen att man är lite fler plus att man kan dela på båtkostnaden som skulle bli den stora utgiften.
Coche är en all inclusive-ö. Tjocka solturister och kitare. Vill man resa på en kitesemester 2 veckor kanske Coche är bäst men då är det bara kiting som gäller sen inget annat (sprit så klart också). Tar du med dig tjejen så blir det många soltimmar för henne eller massor av sprit. Boka i så fall en charterresa med typ Fritidsresor! -
såg att du varit på kap verde
funderar på dra dit kring jul, vad rekomenderar du vad gällande boende, mat o sånt?
flygstol verkar man kunna hitta för ca 9 papp…e väl bättre o åka dit så eller bör man köra charter?
-
Andy*
Gäst17 september, 2008 vid 08:37HJÄLP vad jag vill ut och resa när jag ser dessa bilder och läser historierna samtidigt som det är helt vindstilla på västkusten. Man kanske skulle ta tjänstledigt ändå och ge sig iväg en sväng.
-
@majoon 500439 wrote:
såg att du varit på kap verde
funderar på dra dit kring jul, vad rekomenderar du vad gällande boende, mat o sånt?
flygstol verkar man kunna hitta för ca 9 papp…e väl bättre o åka dit så eller bör man köra charter?
Kör allin på riu funana, tar 4 min att gå till punta preta! Charter e bra men skit i transfern o ta en picup till hotellet!
Logga in för att svara.