Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek och brädstorlek???

• Kitestorlek och brädstorlek???

Publicerad av anonym-anvandare på 6 juli, 2004 vid 09:18

Hej! är ny på det här med kitesurfing, hur funkar det med storlek på drake och bräda, kan man köra små 120-130 brädor till 16-17kvm drakar? rolle

hengo svarade 21 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • gogga

Medlem
    6 juli, 2004 vid 09:20

Ja, det går bra men du bör inte göra det som nybörjare. Små brädor är svårast att lära sig åka på. I vart fall tycker jag absolut inte du ska köpa en bräda under 130 som första!

• richi

Medlem
    6 juli, 2004 vid 09:26

Mellan 140 och 150 är bra storlek att börja på, sen kan man gå ner ganska snabbt till 130 och mindre beroende på vilken åkstil du har!

/Rikard

• kaiser

Medlem
    6 juli, 2004 vid 09:35

Lånade en 150 bräda av polaren d första 2-3 gångerna jag var ute eftersom min bräda int kommit. Var bra att lära sig på den. nu har jag en 125. E 193 lång o dryga 90 graciösa kilo. Har inga prob att åka plattvatten med brädan, men i vågor är det ganska svårt, speciellt med stor drake.

• patrikol

Medlem
    6 juli, 2004 vid 10:19

Beror lite på vad du väger men 140 är bra både i början och att utvecklas vidare med bredden är dock viktigare helst kring 38 cm eller mer.

• pjoter

Medlem
    6 juli, 2004 vid 22:23

graciösa å graciösa….

• hengo

Medlem
    6 juli, 2004 vid 22:49

skulle börjat med en 120-130X35-38 med lite rocker, lika bra, tar några dagar extra innan du kan ta höjd kanske, men du slipper byta bräda direkt sen när din stora blivit tråkig..
    iofs började jagmed en 140X34 typ, men e helt övertygad om att jag klarat det lika bra med min nuvarande 118X34, eftersom den planar ungefär samtidigt som den förre.. beror på att det är mycket mindre rocker på denna…
    se upp om du köper en gammal produktionbräda, kan va sveeinnmycket rocker, tex. om du köper en gammal slingshot jarvisbräda 147 med megarocker och elefantfenor så planar den ändå relativt sent för sin storlek

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications