Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek på land

• Kitestorlek på land

Publicerad av anonym-anvandare på 14 oktober, 2004 vid 19:40

Jag är en windsurfare som har tänkt att börja köra kite. Till och börja med tänkte jag testa på land med inlines eller på is med skridskor/skidor.
    Vad är lämpligaste storleken på land/is för att det så småningom skall gå undan vid 10 m/s men samtidigt funka för nybörjare vid 2-3 m/s.
    /Mats

jonasp svarade 21 år sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • mrmille

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 20:35

6-7m² låg AR foil
    Sikta på mellan 3 – 4 i AR så kommer det att funka fint!

• mackan

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 21:10

håll dig i vattnet gubben så slipper du de värsta smällarna

• kitesweden

Medlem
    14 oktober, 2004 vid 21:21

Snackar vi Tubekite rekomenderar vi 8-10 m2 för skridskor och 12-14 m2 för skidor/snowboard. Detta förutsätter att du väger mellan ca 70-80 kg. Alla siffror av detta slag är rekomendationer baserade på vår erfarenhet och kan givetvis skillja en hel del beroende på utrustning, men vi tror det är en bra indikation att börja med.

• putte

Medlem
    15 oktober, 2004 vid 21:04

Helvete, inlines! Mäktigt, var tänker du bli loftad nånstans? När man i början inte har koll, så är det inte rekomenderat att sticka ut på parkvägen o slira…
    Pröva på skridskor och snö (med snowboard/skidor), köp en kite på ca 10 kvm, kanske något större, då fungerar den även senare och du slippre byta ur dej så fort!
    Välj en med lågt AR (viktigt). jag lärde upp mej själv på en asfet hög-AR-kite och det tog lååång tid! (jobbigt när alla andra bara lyckas)

• jonasp

Medlem
    16 oktober, 2004 vid 10:18

Hur lågt är lågt då? Brukar du köra något kring värmdö/nacka på vintern?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications