Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kitestorlekar???
- 

Kitestorlekar???
Publicerad av anonym-anvandare på 7 augusti, 2004 vid 00:12Jag har precis börjat kita och är helt fast det är så förbannat roligt
 nu är det så att jag är ute efter en till kite, jag har en 13kvm men tänkte fixa en för de hårdare vindarna vad är vanligt som nästa stl neråt? vad kör det flesta som minsta kite?funkyman svarade 21 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar - 
			17 Svar

- 
Skulle rekommendera 9-10 till din 13. Å sen är det bara en 17 kvar…
   - 
En 11:a e nog en ideal kite tycker jag, har en 13.. men den e för stor när det blåser mycket här och för liten när det blåser lite..
 - 
köp min ss 11 2004 för fan. grym kite till grymt pris! komplett och nyskick! kommer inte ångra dig!
 - 
Va faen ska killen med en 11 om han har en 13? Kör på nian om du vill kita hårdvind.
 - 
klart han ska ha 11 & 13, det kör jag, 13 är sjukt nice, me när det brallar på extra mycket tar man 11:an fast det är klart 13 – 9 hade varit litta mer ekonomiskt men optimalt 9, 11, 13 + nån bris kite och en storm kite 🙂
”overkill is a fine art”
 - 
Nä då blir det ju skit svårt att välja. jag har 8 ,11 ,14 och har fan ångest om jag ska ta 11 eller 14. Fast dom drakarna har ju ganska olika karaktär iof så det kan vara därför. Men jag hade satsat på en 9 om jag var du. Sen kanske komplettera med en 16-18
 - 
Jag har 7, 9, 14, 17 köp en mindre kite nu det är snart slut på sommaren och då börjar det blåsa igen.
 - 
okay om man har pengar att man har 3-5 storlekar, innan hade jag 12 och 16 funkade bra men nu tänkte jag faktistk prova att köra kombinationen 10 & 16. ok det kommer troligen inte vara jättebra drag i 10 när man går över men det borde lätt funka. om man inte är hyper rik eller sponsrad så fattar jag ärligt talat inte varför man har 2-3 kvm mellan kitarna
 visst finns säkert ngn mening med det ´jag e ju nybörjare så va fan har säkert missat ngt…    - 
du har nog inte missat något nä, tror dom flesta som börjar kör med ca 3 till max 6 kvm skillnad. vindregistret i de mindre kitesen har ju mycket större vindområde, därför funkar det ju bra. att ha 2-3 kvm skillnad istället är ju bra för att du kan ha precis den kite du önskar till de olika vindarna, men smakar det så kostar det! jag tycker faktiskt killen i fråga här ska köpa en nia, helt klart. vet inte hur mycket han väger men 13 är oftast en ”mellandrake” för många, som ofta inte räcker till i lättare vinad och är ibland något stor till hårdare vindar, kanske byta upp sig till 15 och 11. jaja smaken är ju…
 - 
Man brukar rekomendera 12 eller 17 som första kites eller 13-14 om man bara skall ha en kite därför så rekomenderade jag dig en mindre kite.
Vidare så brukar man gå upp en storlek i kite om man väger 80-90 kg och ner en storlek om man väger 60-70.
Anledningen till att man bara har några få kvm mellan dom små storlekarna kan du testa genom att hålla upp en kvadfratmeter tyg i 20 m/s så fattar du vilken enorm kraft det är i endast en kvadratmeter vid starka vindar.
 - 
jag kan fatta att man vill komplettera en 9:a med tex en 7:a, men inte att man vill ha tex 11, 13,17, känns som om man inte utnyttjar kitens möjligheter till olika inställningar och de flesta nya kitar har väl ganska så feta depower möjligheter.
visst hade jag varit sponsrad så va fan klart man vill ha fler
   - 
Nej i det fallet får ju antingen 11 an eller 13 bytas ut som jag ser det.

Logga in för att svara.