• kitevågis

Publicerad av pripps på 2 september, 2009 vid 19:10

Hur bra höjdtagning är det med en kitevågbräda och hur är den i choppigt vatten ? Tacksam för svar och tips,gärna märke och storlek .

rydstrom svarade 16 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • sourra

Medlem
    2 september, 2009 vid 20:08

Det är så olika mellan olika brädor. Det finns brädor som tar chop bra och/eller tar höjd bra och det finns de som gör det mindre bra. Ut och testa så får du en bra uppfattning om olika plankors egenskaper.

• yann

Medlem
    2 september, 2009 vid 21:32

Det där är så jävla komplext och skitsvårt men jag har iaf lyckats komma fram till att min skimboard är riktigt grym upwind och det beror på att den har vassa rails och plan rocker så om man ska ta den principen till surfbräda så borde en fish med hyggligt vassa rails vara det bästa.

Skimboarden har ju inga fenor så det borde ju också vara ett bevis på hur lite de gör för höjdtagningen. Antagligen är rockern det som spelar störst roll. Mindre motstånd i vattnet betyder att man kan köra långsammare och hålla draken högre i vind.

Jag är också ganska säker på att en rakare outline ger mindre motstånd och det stämmer ju om man kollar på lättvindsbrädor som ju är helt raka eller till och med negativ outline.

• dalen

Medlem
    3 september, 2009 vid 11:57
    pripps;572562 wrote:
    Hur bra höjdtagning är det med en kitevågbräda och hur är den i choppigt vatten ? Tacksam för svar och tips,gärna märke och storlek .

Du ställer en jäkligt svår fråga. Typ hur bra går en bil i skogen och är den på grusväg eller något sådant.
    Det är lätt att ta höjd med en vågbräda OM den har fenor, flera fenor mera höjd. Choppigt vatten finns det ju olika grader av men i vissa choppiga vatten är vågbrädan grym.
    Du behöver inte vara orolig för att höjda for lite med en vågbräda och de klarar av choppigt vatten. Det är ju faktiskt så att man själv påverkar det mesta beroende på hur duktig man är.
    Jag körde 3.5 timme åt ett håll igår och jag höjdade 6.5 km mera än de andra på de sista 4.5 milen och vi körde alla på korta vågbrädor 5.3 och 5.4 och de är ju inte gjorda att tävlingshöjda med. Köp en ca 6.0 och ut med dig!

• pripps

Medlem
    3 september, 2009 vid 13:37

Tack för svaren 🙂 Kör lite lite längre sträckor på öppet vatten för att komma till vågorna,tycker det är jobbigt att passa twintipen hela tiden , tänkte mest att det är bekvämare med vågbräda ,häls tommy

• yann

Medlem
    3 september, 2009 vid 13:49

Då kan det ju inte bli fel med en vågbräda hursomhelst. Bättre ur alla synpunkter! Vart kör du någonstans?

• rydstrom

Medlem
    3 september, 2009 vid 17:41

gubbsurf für el presidente!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications