Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiting i skärgården?

• Kiting i skärgården?

Publicerad av litease på 5 juni, 2009 vid 07:12

Fungerar det att kitea i skärgården och vad behöver man tänka på? Säkerhetsaspekter? Landning/launching? Fungerar det att starta från en låg brygga eller är strand ett måste?

Allt jag bör/inte bör göra med andra ord om jag funderar på att sticka ut och köra.

litease svarade 15 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • martin

Medlem
    5 juni, 2009 vid 08:21

Jag kör en del i Västerviks ytterskärgård, men det krävs ju lite planering och funderande för att det ska fungera. Sandstrand, gräs eller brygga har ju inte så stor betydelse. Det du behöver är en yta där du kan lägga ut linorna och starta kiten utan att riskera att trassla in kiten eller linorna i grenar, stenar eller snår. Du behöver helt enkelt en öppen yta, oavsett vad det är för underlag. Rent kontrollmässigt med kiten går det att lirka ut den genom riktigt smala passager, men det förutsätter att vinden är jämn och att du kan undvika den turbulens som uppstår bakom träd eller andra fasta föremål. Är du skapligt van kiteare så kan du ganska enkelt avgöra om det går att launcha från en spot eller ej. En medhjälpare underlättar rejält om det är bökiga launchplatser. Är det riktigt trångt med en trädrad längs vattnet brukar jag lägga ut linorna längs strandlinjen och sen sätta chickenloopen i en boj eller brygga eller liknande och därefter simma/gå ut med kiten. Undvik onshorevindar i det läget. Rak onshore med träd längs strandkanten och direkt djupt vatten är riktigt lurigt. Då måste man bodydragga ut en bit först för att få plats för att köra ner kiten i powerzone.

När man väl kör sen är det naturligtvis inga konstigheter. Man kan ju inte köra bakom höga öar, inne i vikar och liknande, men det säger ju sig själv. Däremot är det riktigt fint att köra precis downwind om låga skär i ytterskärgården. Spegelblankt vatten och ingen nämnvärd påverkan av vinden där kiten är. Rekommenderas!

• cortex

Medlem
    5 juni, 2009 vid 08:59

Driftlaunch funkar också bra. Finns nog en hel del skrivet om det här innan så gör en sökning. Annars vet jag att det finns smärre D-uppsatser på Kitenation i ämnet. Så en sökning där ger garanterat resultat.

/Kaj

• brushanen

Medlem
    5 juni, 2009 vid 10:45
    Litease;551199 wrote:
    Fungerar det att kitea i skärgården och vad behöver man tänka på? Säkerhetsaspekter? Landning/launching? Fungerar det att starta från en låg brygga eller är strand ett måste?

Allt jag bör/inte bör göra med andra ord om jag funderar på att sticka ut och köra.

Litease, jag är på nästa vecka. Hade varit kul med en downvinder!
    Har en polare som har en rib också, om utifall. Om den nordliga vinden håller i sig skulle man kunna launcha vid Röda Sten, dra förbi Långedrag, hoppa över några OS-satsande jolleseglare som ligger och nåter arslet av dig, köra vidare söderut, säga hej till vindsurfarna, surfa lite på skårgårdsbåtarna svall, hitta lite plattvatten bakom något skär, dra vidare in till någon av vikarna, kanske Niccos secret spot, Kullavik, Särö eller Lerkil.
    Hörs!
    Robert

• virena

Medlem
    5 juni, 2009 vid 13:11
    Brushanen;551264 wrote:
    Litease, jag är på nästa vecka. Hade varit kul med en downvinder!
    Har en polare som har en rib också, om utifall. Om den nordliga vinden håller i sig skulle man kunna launcha vid Röda Sten, dra förbi Långedrag, hoppa över några OS-satsande jolleseglare som ligger och nåter arslet av dig, köra vidare söderut, säga hej till vindsurfarna, surfa lite på skårgårdsbåtarna svall, hitta lite plattvatten bakom något skär, dra vidare in till någon av vikarna, kanske Niccos secret spot, Kullavik, Särö eller Lerkil.
    Hörs!
    Robert

Shit det där låter ju riktigt kul, bara det blir lite varmare vind, det är ju för fasen vinter ute idag.

• haze

Medlem
    5 juni, 2009 vid 15:04

fan ni gnäller;) Tre timmar i vattnet och tyckte det varmt;)

• brushanen

Medlem
    5 juni, 2009 vid 15:18
    Virena;551313 wrote:
    Shit det där låter ju riktigt kul, bara det blir lite varmare vind, det är ju för fasen vinter ute idag.

Ja, igår var det lite kyligt, var på en ny spot i Gbg-området, hehe.

När sydvästan återkommer kan vi ta skärgårdsbåten ut till Vrångö och kita in i Askimsviken. Vi parkerar en bil i Askimsviken och så tar vi en ut till Saltholmen och därifrån skärgårdsbåten som tar 40-50minuter. Tror att det kan var kul.
    http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=4%3B11.80273%3B57.62804%3Bn%3B11.44849%3B57.75212%3B12.15698%3B57.50396%3B876%3B579%3B0%3B1&mapcomp=%3B%3B%3BVr%E5ng%F6%3B%3B%3B43083%3BVR%C5NG%D6%3B%3B%3B%3B%3B11.784479962388696%3B57.566687178461684%3B0%3B0%3B%3BG%D6TEBORG%3Bmaps_place.13925.21%3B0&what=map_adr&searchInMap=1&geo_area=Vr%E5ng%F6%2C%20G%D6TEBORG&stq=0&pis=0

• skotten

Medlem
    5 juni, 2009 vid 17:00

I would say rocks are probably your biggest concern.. and stockholmers… they can get jealous fast that you look so awesome kiteboarding… and may try to crash into you with their jetskis..

• litease

Medlem
    6 juni, 2009 vid 07:54

Haha. Ska akta mig för stockholmarna som hittat till rätt kust. Deras små jetskis tål inte saltvattnet vi har så har de tur kanske jag till och med bogserar in dem till närmsta ö.

Robert, det där lät riktigt kul! Gillar speciellt att hoppa över mina gamla seglarkompisar i långedrag 🙂 Tenta imon (!) så efter det är jag helt ledig. Prognosen ser sådär ut, men kanske fredag…

Back to school!

• Andy*

Gäst
    6 juni, 2009 vid 11:54
    Brushanen;551343 wrote:
    När sydvästan återkommer kan vi ta skärgårdsbåten ut till Vrångö och kita in i Askimsviken. Vi parkerar en bil i Askimsviken och så tar vi en ut till Saltholmen och därifrån skärgårdsbåten som tar 40-50minuter. Tror att det kan var kul.

Låter ju störtskönt! Säg en dag så kan jag ta ledigt från jobbet!

• litease

Medlem
    17 juni, 2009 vid 19:26

Var ute och kiteade i skärgården i helgen och här kommer lite sjyssta tips att tänka på för den som gärna vill prova på. Rätta mig gärna om jag har fel eller lägg till något mer.

1. Var minst två pers (underlättar launch och landning extremt mycket)
    2. Ta med en bergskil och hammare för att knyta fast kiten medan du launchar/landar och lägger ut linorna. Oftast ligger kiten inte lika bra på berget som på en sandstrand, det kan då vara bra att ha den fastsäkrad.
    3. Ta med en tamp för att binda fast bommen i en brygga eller liknande för att ta ner kiten.
    4. Om det inte blåser pung kan du göra en driftlaunch. Bind fast bommen, släpp/gå ner med kiten i vattnet tills linorna är sträckta. Skynda dig tillbaka och vattenstarta kiten.
    5. Lägg tampen i dina fickor för att ha tillgänglig om du inte kan gå in på samma ställe som du startade.

Det var nog de största skillnaderna som jag upptäckte själv. Var ensam kiteare och det tog nog nästan en timme innan jag kom ut efter att ha trasslat upp mina linor när kiten gjorde en liten frivolt när den inte var fastsäkrad. Utrymmet för linorna är mycket mindre på ett berg med massa buskar och liknande som är perfekta trasselställen.

Enjoy your skärgårdssurf!

• wakenils

Medlem
    17 juni, 2009 vid 22:07

låter som du kunde lagt den timmen på att åka till en vettig spot och haft en bra session… eller är det en åktur runt öar i skärgården som lockar? hur funkar det med byighet bakom kobbar isf?

• litease

Medlem
    18 juni, 2009 vid 05:17

Hellre gå ner med kiten fem minuter till vattnet än att ta bilen en timme en väg. Nästa gång lär det ju gå mycket fortare utan alla missöden. Va inte så meckigt ändå. Säg att lintrasslet tog hälften av tiden och den vanliga riggningen andra hälften. Klart värt när jag kom ut iaf! Tror inte att det är så stort problem med småöar om dom inte är för stora. Även om man åker neråt kusten blir vinden aningen byig. Största problemet var att launcha framför ett berg då vinden avtog tio meter innan land.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiting i skärgården?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.