Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Klagshamn, sveriges bonaire!
-
Klagshamn, sveriges bonaire!
Publicerad av anonym-anvandare på 16 juli, 2003 vid 19:57Var i Klagshamn i dag för första gången, WOW!
10-12 m/s, sol, 25 i vattnet o lite mer i luften.
Platt o byigt, men det var endå en höjdare, det är inte så ofta man får segla i shorts i sverige.
Jag åker nog dit i morgon igen.anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
den berömda SydOsten igen, den som förstärks.
redan gjort shortspremiären och det på SydOsten också
fast redan i början av juni.
gött
matteus_14_30 -
En vindriktning som jag tycker att man kan vara utan nu när det har blåst så mycket från väst.
-
Japp, klagshamn är gött som fan. Och imorgon kommer det nog va likadant, ostlig vind, varmt, det blir bris som heter duga det!
Syns på vattnet/Oscar
-
Jag studerade Drogden igår för att se och lära. Den levererade aldrig mer än 8 m/s under dan igår. Eller är vinden i Klagshamn så oerhört lokal att den dör innan den kommer till Drogden?
-
på http://www.lbws.com kan man studera vinden, på osliga vindar
får man lägga till några m/s eller se mest övre delen
av den statistiska fördelningen.
Är medelvinden 6 eller 7m/s och det är sol så är det
garanterat bra drag i 5.0 segel 75kg seglare på vattnet.
Normalt blåser det lite mer i Klagshamn än Lomma
många åker dit.
På webcammen syns lite vindbyar på vattnet, så det blir nog en blåsig dag.
Men får nog kajka runt på courseracern idag, är i en
lite vindfattigare region.
//matteus_14_30 -
spana in lbws kommande talanger på webbcameran
surfskolan är redan ute.
passet 9-12 tror jag.
//matteus_14_30 -
OK. Tycker bara att de 10-12 m/s:erna borde ha synts vid Drogden. Men den ligger iofs ca 12 km västerut i sundet…
Man får väl lita på er locals, antar jag.
35 mil från GBG för lite plattvattensurf…hmm 😛 -
tror effekten bara är högst någon kilometer från strand,
vinden accelerar när den kommmer ut på vattnet.
Men tror det försvunnit då det kommit till danmark.
Tittade på de 30 seanste webcamera bilderna på lbws.com
com det såg inte så vindrikt ut igår, men tydligen mycket
vind i klagshamn ca 2 mil därifrån.
Men Lomma brukar också ha surf vind nästan alla ostliga vindar med sol.
Lite riskabelt att åka långt, men gör man det så
kan man ju pricka av ännu ett ställe man surfat på,
lite hawaii känsla idag i allafall, varmt redan 24 grader och sol, surfning med shorts, och kanske cruisa fram över
de solreflekterande krusningarna i över 20 knop.
Kan nästan slå en kuling dag med vågor.
//matteus_14_30 -
Igår/förrgår vart det ganska ok här i ljungskile… tunneleffekt på NO vindar… Seglat 6.3 med hyggligt sprut i å tränat lite bodydrags… Dock har det dött ganska snabbt när sjöbrisen kommit från andra hållet…
får se om det blir nått idag också… Skönt att slippa våtdräkt om inte annat… -
just det kan tillägga att vinden var upp i 11m/s i Lomma igår
på den statistiska fördelningen. -
på http://www.oceanweather.com/data så kan man se en motsvarande
men starkare effekt vid danska västkusten nu, verkar blåsa
välidigt mycket där idag, kanske hjälper det till med
vind i södra sverige.
Annars Marseille frankrike, mistralen blåser ju också
extremt hårt från stranden och ger Swell till ardinien, -
tror det eller ej, men många riggade om till 5.3-5.5 segel, själv körde jag hela dagan med 5.8 och ibland var det riktig bra tryck (e 95kg!!). Mer byigt än vanligt men det beror kanske på vattentempen…
Varför ska man sitta hemma i vindhålen medans det blåser på 4 timmars bilkörnings avstånd. Vi skåningar åker ju oxå till halm/varberg när det e bra där och inte här!
det e synd att klagshamns (http://www.surfclubklagshamn.org.se/) vindmätare inte funkar annars får man en riktig bra bild av hur mycket det blåser.
drogden va vid 9 tiden idag redan uppe i 9.7 m/s så det lovar att bli bra. Ni har fortfarande en chans att åka hit och köra freestyle/freeride i 25 grader (luft OCH vatten)
aloha
arnout S-106 -
det är väldigt lokal sjöbris i klagshamn – enligt väderkännarna är landtungan och den grunda viken optimalt för att skapa god sjöbris.
fullt drag i viken och så drar man längre ut till havs och blir stående – har hänt många ggr så att det inte blåser i drogden när det är tryck i klgshamn är inget konstigt.
kör hårt
Fredrik
Logga in för att svara.