Hej
Jag eftertsträvar lite mer precision här. Gäller det race, freeride, freestyle eller våg? Vad är kort, 430 eller 340? För mig är 430 en grymt lång mast, så lång att jag inte ens har en sådan utan stannar vid 400 som alltså är en lång mast för mig. 340 är å andra sidan kort för de flesta. Faktum är att jag kört två olika 340-master, och till och med i denna korta längd var det skillnad i ”snärtigheten”. Å andra sidan kan en lite mer ”dämpad” mast kanske vara skönt när det är grymt mycket vind, chopigt och studsigt i största allmänhet. Sedan är det ju så att även om det går att känna skillnad på olika 340-master så är det mycket riktigt som du säger att skillnaden ökar ju längre masten blir. Dock tycker jag att man även vid 400 känner en rätt tydligt skillnad, speciellt på segel över 5 kvadrat.
Kör du vågsegel, eller kanske freestyle finns ett flertal schyssta master med 55-75% kol, t ex Simmer SC-6. Givetvis får du bättre prestanda med en 100%-are, men du får också betale rätt mycket mer. SC-6 (t ex) är en helt OK kompromiss mellan pris/vikt/hållbarhet. Vill du ha nåt hållbarare för vågor så kanske GulfTechs nya 60%-are (needle/rdm) kan vara något. Den ligger hyfsat till i pris för att vara rdm.