Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › kolfiber i masten
-
kolfiber i masten
Publicerad av jon-ass på 14 maj, 2009 vid 20:18masterna har rätt många år på nacken men det handlar iaf inte om mer än 10-15 % kolfiber i någon utav dom….
hur tar jag reda på om det är kolfiber i masten om all tex på masten är borta`?jon-ass svarade 15 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Ere så lite så spelar det ingen större roll om det är kol i masten eller inte. Hur gamla är de?
-
dr Masse;546842 wrote:Ere så lite så spelar det ingen större roll om det är kol i masten eller inte. Hur gamla är de?
det jag inte vet. kan va allt mellan 7 till 17 år
-
Går det inte ens att se vilken tillverkare det är? Ser du något serienummer eller nåt?
-
jag ska titta mer noggrant imorgon men en av masterna är det grå svart sträckta/flimmer över hela masten den känns lite lättare än dom andra men bra böj är de i den:)
-
en av masterna står det såhär…
BIC 450
Helix
wind####
Technology
36%Carbon IMCS 25
Weight (kg) 2.4Constant curve
#### 63 %
#### 73%resten går inte att avläsa
-
Bic-masten hr ca 36% kol…Byggd med ”Helix winding technology”, dvs ”kolväven” har ”lindats” på masten på ett speciellt sätt, påminner en hel del om Powerex master i utseendet…
-
det låter bra. tycker masten funkar fin fint.
finns de några nackdelar med den uppbyggnaden som ”Helix winding technology” har ?
-
Knatte
Gäst15 maj, 2009 vid 15:43kinetic;546930 wrote:Tippar på att masten är ca 15år gammal (från -94/95 typ)Hade en sådan mast själv och det kanske var 15 år sedan?? Bra mast, men rätt ömtålig till att börja spricka/vinda upp sig själv i skarvarna..:mad2:
-
Knatte
Gäst15 maj, 2009 vid 15:45jon-ass;546931 wrote:det låter bra. tycker masten funkar fin fint.finns de några nackdelar med den uppbyggnaden som ”Helix winding technology” har ?
Se mitt svar nedan med att känsligheten. En annan nackdel är att böjkurvan och tjockleken kanske inte är optimal till moderna segel?
Men har du gamla segel och kanske inte sista årsmodellen på brädan, så funkar det säkert bra ändå :tongue: -
Knatte;546982 wrote:Se mitt svar nedan med att känsligheten. En annan nackdel är att böjkurvan och tjockleken kanske inte är optimal till moderna segel?
Men har du gamla segel och kanske inte sista årsmodellen på brädan, så funkar det säkert bra ändå :tongue:stämmer bra. segel och brända har nog samma ålder 😉
Logga in för att svara.