• Publicerad av adde på 24 januari, 2002 vid 14:54

Har med stort intresse läst småbrädediskutionerna som ligger gömda under diverse olika trådar… Stackars DrMasse, han har ett delikat problem framför sig…

Nåja mitt problem är det omvända: Förra säsongen körde jag med 3.7-6.5 och en TTmed. Eftersom jag bara körde 6.5 och mindre var brädan ibland lite stor.

Jag har en liten bräda som jag (trots att jag inte seglat den mer än en gång) är nöjd med, nämnigen den smått legendariska TTwaven. På den kör jag 6.5 (Edge) och 4.0-4.75-5.5 (Nalu). Jag förväntar mig inga underverk med 4.0 men det blir iaf bättre än 3.7 och TTmed…

Så till problemet; Är jag nöjd med att bara köra 6.5 och nedåt? Nja. inte riktigt… Alltså vad ska man kompletera med.

1. Stor freestyle 105-115 liter som tar 8.0. En TTmax skulle ju sitta fint. Då kan man även segla 6.5 på den om det är risiga förhållanden.

2. Freeride, typ FD77 eller liknande och 8.5 eller 9.0. Låter kanske vettigare ur ’antaldagarpåvattnet’-synpunkt, man toktrixar kanske ändå inte med ett 8.0?

3. Formula och 9.0-10.0, massa tid på vattnet. Men det känns inte som ’min grej’… Blir kanske stort hopp till 6.5.

För upplysningskull väger jag dryga 80 kilo, seglar mestadels på västkusten

snart vår..
    /adde

anonym-anvandare svarade 23 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • krille

Medlem
    24 januari, 2002 vid 19:25

Tjaba!
    Jag körde 2000/2001-säsongen på 6.8 North Vulcano som största segel på en Score111, bytte förra året till Jp262 på 105 liter och köpte ett Hot Psyclone 7.5 som största. Inga problem, samma bomlängd och mast(460-1.93) som 6.8 och vips så har jag fler tillfällen/timmar på vattnet med mindre bräda tom. Att sedan 7.5 Psyclone väger dryga 1 kg mindre än närmsta konkurentens 7.5:a gör ju inget. 🙂
    //Krille

• anonym-anvandare

Medlem
    24 januari, 2002 vid 21:33

Ta formulan och ett segel/rigg 10+ (och ut o tok kör i sjöbrisen) som ett komplement till 6,5:an,
    Då täcker du upp absolut hela vindregistret, och du får garanterat fler timmar på vattnet!

• adde

Medlem
    25 januari, 2002 vid 16:08

Vad kan man räkna med för register med, säg en 155 och 10.0? 6.5 drar ju i gång vid 7-8 m/s. Det kanske inte blir så stort hopp.

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2002 vid 22:46

Vindregistret borde vara från 3m/s till 8m/s och upp till 10m/s men det beror på hur mycket du vill ligga och pressa, som du säger 6,5 funkar ju bra 7-8m/s och då är der bara att byta ner sig.
    Jag seglade förra året en f155 och ett 9,9 hade även ett 7,8 till 155:an men det använde jag sällan utan hoppade direkt från 9,9 till 6,5:an och fristajl
    Problem uppstog dock flera gånger då jag seglade formula på förmiddagen och senare kom den utlovade vinden (av smhi) hoppade på mindre prylar och insåg att inga krafter finns kvar. formulan tar på krafterna, men som sagt många timmar på vattnet blev det 2001….

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications