Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Komplettering/uppdatering

• Komplettering/uppdatering

Publicerad av anonym-anvandare på 4 juli, 2005 vid 12:52

Det är åter dax att uppdatera utrustningen lite på brädfronten. Har idag en formula, en gamma Tiga 285, en lika gammal Tiga 268 samt en vågbräda. Formulan och vågisen är av huggligt modern årgång men Tigorna börjar kännas både gamla och slitna. Tanken är att hitta EN bräda i spannet mellan formula och vågisen (82 l = riktigt hård vind då jag väger 95 kg). Har funderat lite på både slalom och freestyle utan att kunna bestäma mig. Det hade ju varit grymt kul att sätta en Grubby samtidigt som man vill spätta på järnet på en lång slör. Vad tror ni är ROLIGAST att segla? Super cross, Freeride eller en snabbare freestyle typ Skaten? Många brädor ligger runt 105 l Är det tillräkligt för en tungviktare som jag att lära sig tex Grubby och dylikt på? Har själv funderat mer på uppåt 115 l. Vad har ni för synpunkter och erfarenheter. Tag gärna mer ett par år gamla brädor i diskutionen då en nyligen utökad familj begränsat budgeten rätt ordentligt.

svanvik svarade 20 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 juli, 2005 vid 05:57

Finns det inga tungviktare som vill tippsa om bästa mellanvinds/alround bräda?

• basse

Medlem
    6 juli, 2005 vid 06:10

Du har nog lite mera utrymme att jobba med om du väljer en freestyle på lite mera än 105 om du väger 95. Jag hade nog satsat på TT 115 om du går för en FS men just den är kanske inte den snabbaste. Annars Skate 112 kanske.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juli, 2005 vid 06:57

Kan rekommendera Tabou Rocket Air 59 (95L) som allround….bra speed, svänger på vågen bra (om det inte är masthögt), funkar som freestyle, en äkta crossover i min mening….jag väger 93pannor

• adde

Medlem
    6 juli, 2005 vid 07:05

Låter liten för att passa mellan en vågis och en formula.

En STOR freestyle på +110 liter tycker jag är absolut bästa köpet. Går bra mellan 7.0 och 5.0, planar tidigt och ger dig TOW! förlåtande när det gäller freestyletrix.

/adde

• oscar

Medlem
    6 juli, 2005 vid 07:21

Jag skulle kolla på F2s superscross Eliminator 115. Jag kör en compstyle 110 och den är faktiskt riktigt snabb med stropparna i slalomposition och kan ju tänka mig att Eliminatorn då bör vara ännu snabbare.

Kan dessutom berömma F2s konstruktion som verkar vara grymt stark då jag kraschat rejält några gånger och brädan inte fått en repa.

Elimintorn har fått riktigt bra kritik i bla boards och SURF.

Det kanske går att få tag på en billig -04 från http://www.surfkeppler.de ? Maila och fråga.

• svanvik

Medlem
    6 juli, 2005 vid 07:44

Det låter som ni rekommenderar riktiga freestyle eller super cross prylar snarare är freeride. Har nog varit inne på den linjen också men har egentligen inte provat någotdera av senare snitt.
    Var går övre gränsen volymmässigt. Kan nog vara svårt att hitta något över 120 l men kan en 120 litare vara ett alternativ eller blir den väl bred i freestyleutförande?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications