Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konstiga brädmodeller?

• Konstiga brädmodeller?

Publicerad av anonym-anvandare på 17 augusti, 2003 vid 22:08

Håller på att kolla runt lite ang. oliak brädmodeller och jag blir helt klart förbryllad. Först är det en mängd kategorier för vilken typ av förhållanden man ska surfa i. Sedan ska man välja liter för att inte komma till val av segel, fena, mast, bom, våtdräkt m.m. Tur man har semester! 🙂 Men finns det ingen modell om man vill köra freestyle men även surfa i lagomt stora vågor? För brädmodell med inriktningen wave/freestyle blir väl mer våginriktad än freestyleinriktad, eller? Och vad är idealvolymen för brädan om nissen som står på brädan väger 90 kg???

Finns det någon vettig människa som har koll på det här, jag har det inte!!! :-/

anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • endy

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 07:31

När man endast ska ha en bräda så får man kompromissa på endera delen i detta fallet freestyle vs wave.

Med en vikt på 90kg och med aningen mer inriktning på freestyle torde en volym på 95-105(115) vara ganska lagom.

I volym 95-105 och din vikt krävs det dock ganska bra tryck i 6,2-6,4 för att få upp planing man kan ha något större segel men det lönar sig inte så mycket.

I genren freestylewave finns det brädor som är mer wave och brädor som är mer freestyle, följaktligen skall vi kika på de som är mer åt freestyle hållet.

Jag har själv inga erfarenheter(testseglat) utav några brädor i denna genren vilket alltid är det bästa vid köp av en bräda men inte alltid möjligt, tyvärr.

Därför kan jag inte sätta fingret på specifika brädor, men jag kan säga vilka jag tror skulle passa.

F2 compstyle
    Mistral Twister 102
    Fanatic Skate 100

Mfl mfl ta detta som en fingervisning

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:28

har sett seglare trixa ganska bra med
    ahd maxxride brädorna i vågor,
    dock inte testat någon själv.

• ola_p

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 08:31

Jag håller med Andreas, en liten freestyle med mkt rocker, det kommer ju behövas en 7-8 meter vind. Men du kör väl ändå kite när det inte blåser?
    Jag e på gång att köpa mig en liten compstyle så om allt funkar har jag en om en vecka, och kan uttala mig sedan… smile.gif Om det blåser vill säga men… Denna (och twistern) är väl vad man kan kalla för extrema freestylebrädor. Med enda nackdel att de känns sega och inte är så kul att bara bränna runt med. Välj nått sånt om du vill ha bra plattvattenspop och lätt att göra typ 360 med.
    Skaten skulle jag valt om jag hade haft planer på att göra annat än bara snurra i freestyletricks. Den e hyggligt mysig att bara bränna med.
    En anna variant att ta med i beräkningarna är fsw brädor så som F2 Style M som är lite snabbare och smalare, och därför blir kanon att bränna runt med i typ apelviken göra lite hopp, gippar å en å annan backsideridning.

Å en annan sak, välj inte efter volym, välj efter segelstorlekarna du vill köra!

Lycka till… wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 22:43

Kommer kita i svagare vindar. Windsurfing blir typ 8 m/s och uppåt förmodar jag. Fanatic skate har jag varit och kikat lite på men det är verkligen som en djungel! Men tack allihopa för att ni gav mig lite tips! 🙂

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications