Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kontrollera farten

• Kontrollera farten

Publicerad av smellslikeroses på 26 juni, 2011 vid 21:45

Är det någon här som kan ge en snabb genomgång hur man kontrollerar farten när man åker? Hur stannar man snabbt?

Vet såklart att man kan öka farten den genom att dra bommen åt sig och ifrån sig för att minska, men hur blir det när man kantar? Har jag rätt när jag säger att ju mer man kantar, och ju mer man åker upp i vind desto lägre blir farten? Och att farten ökar genom att man lägger mer tyngd på framfoten, och tvärtom minskar om man lägger mer vikt på bakfoten?

Tack på förhand!

skanepaul svarade 13 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • gadget

Medlem
    27 juni, 2011 vid 05:52

Enklaste sättet att sänka farten är att falla av och sedan höja kiten till kl.12 för att stanna.
    Är man väldigt överriggad kan man sänka kiten så lågt som möjligt och kanta hårt och om man har panik kan man alltid döda kiten i vattnet.

• viktor77

Gäst
    27 juni, 2011 vid 06:32

Du ökar automatiskt inte farten genom att dra bommen åt dig. Hastigeten hanteras med en kombination av brädan, kiten och bommen. Som du skriver så sänks hastigheten ju mer man kantar brädan och går upp mot vinden. Desto högre du flyger kiten desto mindre kraft genererar den och därmed mindre hastighet. Men det är även så att desto längre fram i vindfönstret, dvs kl 9 eller 3, desto mindre kraft har kiten. Hur långt fram i vindfönstret du kan ha din kite beror på dess design. Desto längre fram du kan ha den och samtidigt ha kraft i den desto mer uppvind kan du gå.

Det här blev många ”desto”, men som sagt hantering av hastighet handlar om en kombination. Och ja bommen… Du får mer kraft i kiten ifall du dyker ner den i powerzonen och samtidigt dra bommen mot dig. Men på många kites stryper du kraften ifall du inte släpper ut bommen igen när du väl kommit ner i powerzonen. Det samma gäller ifall du svänger kiten och samtidigt har bommen indragen. Detta händer då kiten flyger längre ut i vindfönstret, där den kan generera mindre kraft.

Så vill du stanna snabbt. Gör en snabb kantsladd (brädan ska peka helt mot vinden) samtidigt som du flyger fram kiten längst fram i vindfönstret relativt lågt och dra bommen åt dig.

• gadget

Medlem
    27 juni, 2011 vid 16:25

Det lär ju också vara stor skillnad på vilken kite man använder.
    Jag upplever att c-kites generellt sett är enklare att kontrollera medans en bow bara drar och drar.

viktor77;660386 wrote:

Så vill du stanna snabbt. Gör en snabb kantsladd (brädan ska peka helt mot vinden) samtidigt som du flyger fram kiten längst fram i vindfönstret relativt lågt och dra bommen åt dig.

Hmmm???

Det är ju också så att ju mer du drar i bommen ju längre ned i vindfönstret kommer kiten flyga!

• viktor77

Gäst
    27 juni, 2011 vid 19:08

Visst, det är skillnad mellan olika kites och även olika storlekar. Men inte flyger kiten längre ner i vindfönstret ju mer du drar bommen mot dig. De kites jag flugit har inte reagerat så iallafall. Hur bommen är inställd har också betydelse. På det kites jag kör är sweetspoten en bit ifrån max indraget läge. Går jag över det dödar jag kraften i kiten och det var det jag menade när jag beskrev snabbstopp. Den metoden är dock rätt brutal.

• skanepaul

Medlem
    27 juni, 2011 vid 20:17

Kanta hårt och släpp efter på bommen, så enkelt är det! 🙂

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kontrollera farten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.