Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › köpa begagnat?
-
köpa begagnat?
Publicerad av yeeah på 10 augusti, 2003 vid 15:46halloy
funderar på att köpa mig en begagnad kite, någon som har lite lämpliga råd och tips på vad man ska tänka på?
jag väger väl runt en 75 kg…ska mest använda den på vatten…om det är lagningar i kiten, hur illa är det då, på vilket sett påverkas egenskaperna på kiten?
är det vanligt att kiten går sönder?kongos svarade 22 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Tjena
Jag kan bara säga vad jag tycker och känner och sedan får andra rätta mig om dom tycker att jag har fel. Det är ok att köpa begagnat, men försök så långt det går att undvika köpa en drake som har lagningar. Lägg då hellre en extra tusenlapp och slipp dom. Har själv erfarenhet av trashade drakar och det är inte kul att ha en pyspunka eller ett hål på en bladder, det dessutom dyra att köpa och svåra att laga. Så mitt råd om du ska köpa begagnat, köp kvalite som t.ex. naish,ss,north,gaastra.Andi
-
Tjena, inga problem att köpa en beggad kite, kolla den noga! pumpa upp den och låt den ligga i en 20-30 min (känn om den har tappat någon luft). ett annat tipps är att dra ut blåsan längst ut i vingspettsen och kolla att där inte är några skador på blåsan, har råkat ut för att blåsan har varit kass längst ut och att man har knutit en knut där för att stoppa läckan/explosions hålet, en kite en polare köpte var blåsan kortad en halv meter och passade inte alls längre i kite’n…
Detta fenomen har jag sett på en 2 – 3 beggade kite’ar så kolla noga…Undvik oxå Wippika drakar från 01 och till viss del 02 oxå, dom har delamineringsproblem på LE och faller isär…
Om du hittar en drake som har en lite reva i toppduken som är klistrad med spinnackertejp så är det hellt ok (har åkt med en dåligt klistrad reva en hel sessong och hade aldrig några problem med detta. Det du ska kolla efter är hål i själva ”skelettet” LE och struttar här är draken svår att laga på ett bra sätt och vill gärna till och läcka och krongla…
Hoppas det hjälper…
-
Köp begagnat först, kanske vill du byta modell senare då är det dumt att lägga pengar på en kite som förlorar halvavärdet på en säsong.
-
Försök ta reda på hur noga försäljaren är med grejerna. Är det killen som knölar ner sin blöta drake i säcken med hjälp av en pinne och låter den sakta mögla i en månad. Är dennes bräda en lika bra såg o.s.v..
Jag tycker inte det ska vara flera lagningar på draken. En eller två mindre lagningar som ser riktiga ut går väl an. Ta reda på hur en lagning ser ut när den är riktigt utförd.
/E
-
KONGOS: har du fått din guerilla 18m2 än?….isåfall hur funkade den….
/Tompa
-
Nä, inte än.
De har lite svårt med att leverera den då jag inte skickade adress via mail.
Enligt banken skulle den synas via betalningen men antingen tänkte inte affären på detta eller så visas den inte i Tyskland. Illa nog så hade de semester till den 7:e förra veckan men nu är den nog på gång hoppas jag.
/E
Logga in för att svara.