Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Köpa hårdvindsbräda
-
Köpa hårdvindsbräda
Publicerad av surfjohan på 22 januari, 2005 vid 11:52Aloha!
Har nu en JP Freeride 129 som jag kör med så mycket jag kan, seglar i stropparna, lyckas oftast vattenstarta och gippa. Nu känner jag att jag vill ha en lite mindre bräda att köra på i hårdare vindar så jag kan vara ute så mycket som möjligt och samtidigt försöka mig på att vindsurfa i lite ”vågigare” förhållanden. Jag är inne på en Mistral Naish 8´5 från år 2000 som de säljer för 3500 spänn på surfers, vad tror ni om den brädan (den e jävligt snygg ialla fall he he )?
mjunken svarade 20 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Det är en bra bräda men inte till det priset, lägg ut en köpannons här i stället.
-
Som sagt, du kan nog få en mycke bättre och modernare bräda för nästan samma kosing.
-
Okej, vad tycker ni jag ska lägga för bud på den då? Dom har ändå haft den rätt länge i butiken.
-
Ops, glömde logg in. Men som sagt vilket bud skulle man kunna ge på den om den är fin?
-
2000-2500 kan den va värd. Iaf är det vad jag skulle kunna tänka mig att lägga på en sån bräda
-
Jag skulle lagt 1500-2000 beroende på hur fin den är, det är upp till dig vad du tyvker den är värd.
-
Nu vet jag inte särskilt mycket om brädan ifråga, men rent generellt har ju brädorna utvecklats en del även de senaste åren. Så du kanske bör överväga att lägga ner mer pengar på en nyare bräda. Kan löna sig i längden. Eftersom du då har en chans att sälja brädan och få ut några kronor på det, men när du skall sälja den där brädan om en eller två sessånger är den värd ett banaskal. Å andra sidan kan det ju vara jävligt skönt att ha en bräda som inte är så dyr och så för då behöver du inte vara så rädd om den.
-
Generellt så är SP:s begagnade brädor väldigt dyra jämfört med de som säljs privat. SP har dels ett intresse av att hålla uppe andrahandsvärdet på sina egna produkter, och dels ett helt annat intresse av att tjäna så mycket som möjligt på begbrädorna som jag antar att de fått som inbytesbrädor. Dessutom måste de lägga på moms (antar jag), så 25% dyrare blir det ju garanterat.
Kolla in köp & sälj här på konfen så kommer du att hitta något efter ett tag. Jag antar att du har ett par månader på dig tills det är dags att använda den i alla fall.
Brädor från 2000 brukar hamna på 2000-3000, även om jag har sett både mycket dyrare och mycket billigare. Vågprylar har också en tendens att kosta mindre beggat än vad freeridegrejor gör.
-
Jag håller inte riktigt med ”donpedro” när han säger att det är mer ekonomiskt och bättre för dig att köpa ny bräda av två anledningar.
1. Ekonomiskt blir det nog inte bättre om man tänker sig att du köper en äldre bräda för ca 2000-3000:- och efter 2 år kanske du får ut 500-1000:- eller i värsta fall inget. Då kan du som mest förlora 3000:-. Men om du köper en ny för ca 12000:- så har du väldigt svårt att få ut 9000:- som skulle motsvara samma pengaförlust som på den gammla, mer troligt är att du får ca 6000:-.
2. Den första vågbrädan brukar dessutom få ta en hel del stryk och om man köper en för ett par tusenlappar så gör det inte lika ont i hjärtat som det gör om man spräcker nosen på sin nya 12 000:- bräda.
//Micke
-
Tror inte att du läste mitt inlägg så bra, eller så borde du skaffa glasögon
. Det sår nämligen NYARE och inte ny!!!
Eftersom man kan hitta en 03 eller 04 för mellan 6000 och 4000 beroende på skick och så, tror jag att det är en bättre deal, än att köpa en 00 för 3500 spänn. -
Ok missade visst lite där.

Men jag tror ändå att det är bra att köpa en billig ”första bräda”, inte super gammal och billig men som sagt lägga 2-3000 :- på en 00 eller senare tror jag är lämpligt. När man är ny på liten bräda och i vågor så får ju som sagt brädan ta en del stryk, så risken finns ju att brädan inte är värt något oavsett vilken årsmodell.
Sen beror det ju på dom olika priserna, och skicken på brädorna. Kan man få en fräsch 03 för 4000 så är det självklart bättre än en 00 för 3500.
Men jag tror inte man ska räkna med något större andrahandsvärde på sin första vågis. Det beror självklart på hur man kör o.s.v. men om man satsar lite så är det lätt hänt att något pajar.
Alla körde säkert inte sönder sin första bräda men det är värt att tänka på. Det beror ju som sagt helt och hållet på hur man kör/tänker köra.
Jag är i alla fall nöjd att jag inte la mycke på min första, då kändes det inte så jobbigt när hela nosen, efter en del stryk, gick rakt av 50cm från toppen och bara hängde kvar i lite av väven

Logga in för att svara.