Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa kite, ge en newbie lite tips

• Köpa kite, ge en newbie lite tips

Publicerad av westcoastguy på 5 juli, 2008 vid 23:28

Hej!

Skall köpa kite och behöver några goda råd. Jag vill gärna hitta något beg. och kan tänka mig att jag kommer att behöva mer än en kite för att klara olika vind. Jag har förstått att nyare kites har blivit lättare att vattenstarta och fått bättre depower.
    Jag är ca 190 och väger 93kg. Vilken storlek bör jag välja ? Många säger 12m2 men det verkar vara bättre drag per m2 i nyare kites, en del säger 9~10 m2.

Vilka kites är det idé att kika på? Nån som har en kite för mycket som är till salu?

Tacksam för alla råd!

_dave svarade 17 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • yfo

Medlem
    6 juli, 2008 vid 00:51

Ett råd: Använd sökfunktionen. finns 3 miljoner trådar.

• nic

Medlem
    6 juli, 2008 vid 05:49

12-13kvm SLE/bow-kite. Det är sommar nu och många dagar med 6-7m/s så det är bra att börja med det största. Sedan kan du komplettera med en 9a.

Hittar du en beg Ozone Instinct 06 eller Ozone Instinct Sport/Edge 07 är din lycka gjord. Dessa står sig fint idag med.

nic

• snygging

Medlem
    6 juli, 2008 vid 07:16

förra årets warro kitar gick inte av för hackor i pris o kvalitet och i år är de ännu bättre. Atom 08 kiten i nybörjar läget med otrolig kvalitet är mitt val då det funkar skitbra för wake. Skaffa en större bräda då du väger mer och är nybörjare sen kan du ha den som lättvindsbräda.
    se
    http://www.robsport.se/default.asp?ulid=22&show=1&lid=1

(såja ös på med märkena nu 🙂 )

• lasurf

Medlem
    6 juli, 2008 vid 10:04

kolla http://www.lasurf.se
    en 13 kvm Slingshot rev med bräda 9.900 kr
    http://www.slingshotsports.com

• sourra

Medlem
    6 juli, 2008 vid 14:40

Sorry, men det är sjukt sällsynt med objektiva tips här på Steffo. Alla vi som har diverse länkar och kitefabrikat i signaturen har en förkärlek till ett visst märke vilket kan färga vår objektivitet. Sen finns det dom som utger sig för att vara objektiva också men som i själv verket är smygsponsrade men inte uppger detta.

Du är en rätt stor kille så köp en 12-13 från förra året eller i år i gott skick. Beggat bör du kunna hitta årets grejer för <7500 och förra årets för <6000 kr. Köp en SLE-kite så får du som regel bra vindspann och lättkörda grejer. Knalla ned på din lokala spot nästa gång det blåser och snacka lite med folket som kör där så får du höra deras åsikt om grejerna de kör på. Fråga efter de har kört klart då de är lite utmattade så kan du få brutalt ärliga åsikter =)

• haze

Medlem
    6 juli, 2008 vid 14:43

Instämmer med Sourra med allt han säger…

• sourra

Medlem
    6 juli, 2008 vid 14:45

@Haze 480477 wrote:

Instämmer med Sourra med allt han säger…

Tro inte på Hasse, han är inte objektiv =)

• blackadder

Medlem
    6 juli, 2008 vid 14:51

Kan inte du ha på den gröna dräkten nästa gång du kör? Hade varit najjjs!

• haze

Medlem
    6 juli, 2008 vid 14:52

Nej inte när det gäller dig ju 😉 Morgonsurf imorgon Sourra? Har en sak som du vill pröva 😉

• blackadder

Medlem
    6 juli, 2008 vid 16:45

En grön dräkt?

• sourra

Medlem
    6 juli, 2008 vid 17:01

Om nån skulle råka ha en grodgrön våtdräkt med cape och tillhörande heltäckande huva så är jag aspirant.

(Få en inblick i The Green Bastards komplexa personlighet)

• _dave

Medlem
    6 juli, 2008 vid 17:02

@westcoastguy 480395 wrote:

Hej!

Skall köpa kite och behöver några goda råd. Jag vill gärna hitta något beg. och kan tänka mig att jag kommer att behöva mer än en kite för att klara olika vind. Jag har förstått att nyare kites har blivit lättare att vattenstarta och fått bättre depower.
    Jag är ca 190 och väger 93kg. Vilken storlek bör jag välja ? Många säger 12m2 men det verkar vara bättre drag per m2 i nyare kites, en del säger 9~10 m2.

Vilka kites är det idé att kika på? Nån som har en kite för mycket som är till salu?

Tacksam för alla råd!

Advice: get a 12-13m bow/sle. The ones mentioned look pretty sweet (Best / Ozone). Just stick to the lighter end of the wind range. Once you improve this will be the size you would use most anyway. Wait a while before getting a 9. They are much faster and so not as beginner friendly.

Advert: If you want something cheaper (but probably not as good)
    I’m selling a 2007 bow with a couple of rock solid repairs:
    http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=18836
    Only 1900 including bar & lines. Very little used.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa kite, ge en newbie lite tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.