Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Köpa Kite! Storlek mm?
- 

Köpa Kite! Storlek mm?
Publicerad av hightech på 9 februari, 2003 vid 10:52Åker Wakeboard, och tänkte börja åka med kite.
Blir i svenska sommarvindar kring 6-10 sek/M.
Väger 83 kg, men gärna en där även lättare åkare kan prova (om möjligt).
Finns ju lite att välja på.
Va svårt det här, har ni några råd att komma med.
Storlek? Övrigt?anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar - 
			9 Svar

- 
oj, du kommer nog få mycket svar…
De flesta kör väl i dessa förhållanden i Sverige. Själv kör jag på en ARX 11.5 och är väldigt nöjd. Håller dock på att få en Airblast 11.8 (~16) uppskickad från Danmark just nu. Den får bli backup kite om det blåser för lite. 11.5’an är lagom för dig, men om lättviktare ska köra när det blåser 10m/s så kanske du ska satsa på en mindre. i 6m/s så kanske du kommer ha svårt att hålla höjd med 11.5’an och i 10m/s så kan det också vara lite svårt. Hoppas du köper kite, för man ångrar sig inte!
Lycka till!
Erik - 
Då du kör wakeboard så har du en klar fördel då du har känslan att kanta brädan osv. Vill du köra i 6-10 skall du def ha en större kite än 11,5. Jag kör med x2 16 i 6-10 och väger 85. Du bör nog satsa på 14-16.
 - 
Tack för svar.
Nu vet jag vad jag skall satsa på.
Handla o vänta på sommar. - 
Tänk på att X2:an är en tuff kite som första kite, den är grymt rolig när du kan åka bra och det är jämn vind men den drar som en djävul och kastar runt nybörjare som tepåsar i stark och byig vind.
Om du ska ha bara en kite rekommenderar jag att du väljer en som är snäll i byig vind och med större vind register och med mycket ”depower”, typ en wippika airblast 10(14kvm) eller f-one eller nått.
Jag väger straxt över 80 kg och har själv en wipika ab 10 och om jag vara tvungen att välja bara en kite skulle jag ta den igen, den har det helt klart största vind-registret av alla kites jag provat och är fortfarande tillräckligt snabb för att vara rolig. AB 11,8:an är lite för stor för att vara rolig och AB 8,4 är lite för liten för att du ska maximalt antal dagar på vattnet i sverige.
Men har du oas råd med 3 kites kan du lika gärna ta 3 X2:or eller nått, de har som sagt mycket mer att ge när förhållandena är rätt.
salve
/Jonas - 
Satsa på en Kite runt 17 om du villa ha bra sommarkite, som du kan få många dagar på vattnet med. Med Slingshot Fuel -17 planar du i 4 m/s och kan hålla den upp till 10 m/s! Riktigt brett register. Gå in på vår sida för mer info.
Mvh
Rikard
 - 
Hej!
Jag skulle vilja ge dig rådet att börja med en kurs och själv se hur det känns! Efter det välja en drake som INTE är så avancerad utan välja tex. vår egen Magic, Naish Virus(som vi ej säljer) eller slingshot gto(som vi ej säljer) 3 drakar som måna som åker wakeboard väljer då brädan i sig själv är svårare än en vanlig Kitebräda, Dylan Grafmyer Kitat sen sporten uppfanns använder Magic vid wake åkande, Lou Wainman åker tydligen ofta Naish Virus, men som sagt var tag en kurs och prata med läraren där//Mvh Bengt - 
Jag har tappat begreppen för vindar lite 😉 en viss vind styrka är så olika i olika förhållanden… och det är olika från person till person och mellan olika brädor.
Jag skulle gissa att jag kommer igång runt 5 m/s jämn vind på rätt bräda.
Men jag kan säga följande:
Jag kantar, håller och åker min AB 10 nästan lika länge som jag håller en Naish X2 eller North Rhino 1 10 och det är nästan 4 kvm skillnad.
Och jag är ofta ute och cruisar nästan lika tidigt som de som har en 16 kvm kite eller större. Däremot så kommer de som är duktiga, väger mindre eller har en större bräda oftast igång tidigare är de som har en stor kite.
Annars håller jag med om att det bästa är att ta en kurs och prova och diskutera med instruktören efter kursen.
/Jonas

Logga in för att svara.