Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa nytt nybörjarpaket på västkusten

• Köpa nytt nybörjarpaket på västkusten

Publicerad av spadenklas på 18 juli, 2008 vid 07:05

Skall i helgen köpa ett paket för att jag och en kompis skall börja vindsurfa på västkusten. Vi kommer surfa mest i Åsa så det kommer ju blåsa en del. Båda har surfat en gång förut men bara lärt oss grunderna. Hittills står det mellan en BIC CORE -08 (148liter) eller en F2 XANTOS -07 (152liter).

Båda med North Sails DRIVE rigg. Får ugnefär samma pris på bägge paketen.

Någon som har andra förslag. Nytt eller begagnat.

Stort tack!
    Karl 🙂

joachim_larsson svarade 17 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • Knatte

Gäst
    18 juli, 2008 vid 07:21

@SpadenKlas 483499 wrote:

Skall i helgen köpa ett paket för att jag och en kompis skall börja vindsurfa på västkusten. Vi kommer surfa mest i Åsa så det kommer ju blåsa en del. Båda har surfat en gång förut men bara lärt oss grunderna. Hittills står det mellan en BIC CORE -08 (148liter) eller en F2 XANTOS -07 (152liter).

Båda med North Sails DRIVE rigg. Får ugnefär samma pris på bägge paketen.

Någon som har andra förslag. Nytt eller begagnat.

Stort tack!
    Karl 🙂

Tror du blir nöjd med båda paketen, men F2 Xantos är ju i grunden en nyare bräda väl??

• spadenklas

Medlem
    18 juli, 2008 vid 07:27

Den skall vara 2007:a och BIC skall vara en 2008:a. Men vet inte när respektive modell kom i den utformningen…

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2008 vid 07:36

Core 248 är väl gamla Techno2:an, som kom 2003 eller så. Jag har en sån och det är en himla trevlig bräda men antagligen är xantosen minst lika trevlig. Och jag seglar mest min T2 med stora racesegel och vet inte riktigt om jag kan uttala mig om dess nybörjarvänlighet. Men den är stor nog och den funkar hyfsat även i ickeplaning så helt fel blir det knappast. Sen får man ta i rejält när man ska gippa men det hör till storleken.

• Knatte

Gäst
    18 juli, 2008 vid 12:49

@SpadenKlas 483505 wrote:

Den skall vara 2007:a och BIC skall vara en 2008:a. Men vet inte när respektive modell kom i den utformningen…

Kanske skall förtydliga lite. Som Rasmus säger så är Bicen en gammal modell som har sitt ursprung i Bic Techno 2.
    Xantosen är väl utvecklad till 2006 eller 2007 årsmodell, så det är modernare former där..
    Men tror Bicen är en lite roligare bräda att segla och mer raceaktig?? Xantos tror jag är mera mellanmjölk inom surfvärlden. men jag kan ha helt fel..
    De sålde ju Xantos som en bräda för att få återfallssurfare att börja surfa igen.
    I övriga europa så fick du typ 1000-1500 kr för din gamla bräda om du köpte en Xantos förra året. (En F2-drive som de skrev om i engelska windsurf förra året..))

• daffman

Medlem
    19 juli, 2008 vid 15:28

Man kan hyra bägge brädorna på Surfcentret i Askims viken, dra dit och kläm på brädorna. 😉

• joachim_larsson

Medlem
    20 juli, 2008 vid 18:34

Testa en Kona ONE i LERUM, VARBERG, KULLAVIK, LÅNGEDRAG eller Grebbestad så kommer du få en bräda för 90% av vindarna, bli stark i armarna och återkomma i surfform, förlora väldigt lite pengar på din utrustning.

Brädan kan ju också användas av din övriga familj och barn när du tycker att det blåser för lite.

//Joachim http://www.konanordic.com

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications