- 
		köpa prylar.. nybörjare.hej! Behöver lite hjälp att välja vad jag ska köpa.. lite info: Har lite från och till surfat på min farsas gammla ”pråm” 
 sen jag var runt 12 år. Nu börjar jag dock känna suget efter en riktig bräda. att ”vattstarta” verkar vara lite väl avancerat, så brädan ska åtminstånde hjälpligt flyta när jag står på den. själv väger jag ca 70 kg, om det har någon större betydelse.. ska surfa i både sjö och hav så den bör passa de flesta vågtyper (östersund och sundsvall)
 men antar att de så kallade freeride brädorna är det bästa valet? tänkte försöka hitta något begagnat, så jag får väl inte vara allt för kräsen. men om ni kunde hjälpa mig med vilken typ av bräda, och ungeför hur många liter den bör ligga på så vore jag tacksam:)och hur gammal får den vara, är en bräda frå -95 bara skit eller är det ingen stärre skillnad från en ny bräda. sen segel… som sagt ska jag segla i norrland så vindarna är ganska skiftande. vill gärna kunna segla utan att det är halvstorm. så frågan är hur stort, ungefär, det ska vara. 
 …samma fråga beträffande ålder..även övrig tips och funderingar mottages med stor tacksamhet! (nån hemsida med nybörjarinfo tex) /Alke 
Logga in för att svara.