Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa vågis – tips??

• Köpa vågis – tips??

Publicerad av anonym-anvandare på 6 februari, 2003 vid 11:29

Hej,

Tänkte köpa en vågbräda till våren. Hade tänkt mig en 2002:a elle 2001:a för att komma undan lite billigare. Sista vågbrädan jag hade var en Mistral 263 98 eller 99:a. Vad rekommenderar ni att köpa för bräda för svenska förhållanden? Är ute efter en relativt snabb vågis med 85-90 l volym eftersom jag tänkte köra 4.8 – 5.8 m2 och väger ca 90 kg.

Jag har inte riktigt hängt med i debatten om de nya wave/freestyle brädorna. Är det ungefär samma som de gamla onshorebrädorna eller är de ännu bredare/rakare och mer inriktade mot plattvattensegling.

Hur mycket har hänt på vågisarna sen 1999? Är det stor skillnad eller mest marknadsföring?

MVH

Gustav

ola-h svarade 22 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • judo-freddan

Medlem
    6 februari, 2003 vid 19:20

Jag kör på en F2 Wave 255 -01 på 85l. Mycket lättseglad och svänger på en femöring. Riktigt lätt också, ca: 6kg. Som en frukostflinga när man hoppar men tål ändå stryk rätt bra. I testerna stod det att den är lite mer sideshorebetonad än onshore men det är ingenting jag har haft problem med ute på vattnet. Lycka till!

• oscar

Medlem
    6 februari, 2003 vid 20:29

Jag väger som du, ca 90 kg. Min rekommendation är helt klart en vågis på ca 90 liter, eller en wave/freestyle på 85. Seglar du mkt hårdvind på plattvatten så är wave/freestylen att föredra men de blir ganska studsiga med 4.2 pga sin bredd. De rider heller inte alls lika bra som en ren vågis även om de är fullt acceptabla i svenska förhållanden.

Jag själv tänker byta min 83 liters Maui Force mot en 90 liters då jag tröttnat på att sjunka så fort vinden droppat ut lite. Det är ju även skönt at kunna rida lite med 6.2 elller 5.8 ibland och jag upplever att min MF inte börjar komma till sin rätt förrän jag har fullt tryck i 5.3an (för min vikt alltså). Den seglar mkt bra med 5.8 men ska man ta bra höjd och kunna guppa över bryten i lite halvtaskig vind är det skönt med lite extra volym.

Så är det nån lättare kille som är trött på sin wave one L eller Goya LW från 02 och vill byta til lite mindre så hör av er!

• ola-h

Medlem
    7 februari, 2003 vid 07:54

Jo, det har hänt väldigt mycket sedan 99. Det är svårt att tro det, men det händer faktiskt en hel del varje år om man ser till standarden på vågbrädorna i stort. Det är för det inte alls säkert, eller ens troligt, att en bräda som var bra 2002 är föråldrad 2003.

När det gäller exakt VAD som har hänt är det egentligen inte så att vågbrädorna generellt blivit bredare. Snarare har längdspannet inom en given linje minska medan breddspannet ökat. SÅ, in den volymklassen du titar i har brädorna blivit både klart kortare (säg runt 10 cm) och lite bredare (typ 2-3 cm). Sedan finns det ju kategorin freestyle/våg, som i princip är ny. De klassiska onshorevågisarna ha i princip försvunnit. De flesta tillverkare satsar nu enbart på ”mauibrädor” eller någon typ av pro-model-serie. Dock har utvecklignen när det gäller själva vågseglingen hos proffsen gått åt det hållet att nästan alla nu vill ha snabba och lättplanande brädor. Shaparna har lärt sig så mycket att man nu få dessa egenskaper tillsammans med en väldigt loose bräda som också är kontrollerbar. Man kan säga att man nu för tiden mer hur man vill att brädan skall kännas genom att välja storlek ur en viss linje snarare än att välja olika typer av brädor i samma storlek. Jag skrev en lång artikel om vågbrädor i tidningen Vindsurfing nr 2:02 och har en till på gång till ett kommande nummer.

För dig som är rätt tung och skall segla i Sverige är det, som sagt nedan, antagligen bäst att gå upp lite i volym. Just de stora vågbrädorna har kanske utvecklats mer än något annat på vågsidan. En modern 85-90-litersvågis kommer vara bättre än din gamla Mistral på allt. Olika märkan är aningens olika i karaktären, även om det mesta är bra, men till exempel Starboard Acid 88 (Surf 88 från 2001 är i princip samma bräda) är ett intressant alternativ som har en shape som kanske är bättre än det mesta om man gillar att rida vågor även när förhållandena är dåliga. Bringdals märke AB+ har en rktigt fin 244*60, 86 liter som är klart lättare allt annat. Då handlar det dock om nya brädor. Året, och även förra årets stora Fanatic Goya, liksom AHD Maui Force och RRD Wave one har också fått bra kritik. Som sagt, det mesta är bra och när det handlar om begagnat är det antagligen bäst at inte fixera sig vid nå’t särskilt utan hellre leta efter en fräsch bräda till ett bra pris.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications