Det är ju ¨såklart upp till vad var o en gillar men själv började jag surfa nere i spanien på en pråm med kurs o sånt skit. Lärde mig alla grunderna och är ganska van seglare i grunden. Sen körde jag på en 135 i göteborg nån vecka o i sommras slog jag till på ett kit.
Jag kanske skulle ha velat ha en 10liter till på brädan..skulle inte ha skadat men kitet fick gå före då allt ingick o riktigt schyssta grejor. Mitt tips är att kolla runt ett tag, lägg tid på o researcha runt vad du vill ha, ring polare, kolla på anslagstavlor o allt sånt.
Ang segelstorlek så skulle jag säga 6-8 o inte större, man orkar inte dra så länge med större segel..men sammtidigt e det bra o lära sig i lättare vind då allting blir så hård o snabbt när det blåser upp…själv använder jag min 7.5a mest med 6.0an då o då (iaf under denna vindlösa sommar….)
själv köpte jag en JP freeride a la 114L, 2master, 3segel, bom, o tillbehör för vad jag skulle ha fått 1 bräda och 1segel/mast i butik,…så jag vann 1 mast/2segel o tillbehör på köpet, riktigt nöjd!
Förresten underbart surf i Näsaäng, Täby, Stockholm idag. lite byigt med var gravt överrigad med en 7.5a när det blåste som mest.