Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpt begagnat

• mx-iggesund

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 04:58

@thevoid 402721 wrote:

Hur startade du den ? Jag försökte dra upp seglet men då sjönk ju nästan brädan, så sen försökte jag vattenstarta men de blåste för lite, kände inget i seglet alls.
    Funderar att dra på en badstrand nästa gång så kan jag iaf stå på botten med ena foten till man känner draget och då hoppa på, fast jag vet inget, har du nå tips ?

Precis som du så skönk den för mig.
    Det är bara att dra till du lär dig.
    Jag har inte åkt nå annat på bräda, bara tvåhjulingar.
    Vattenstart är ju bra, men när du har ramlat mitt på sjön, där du försöker vända, så är det ju bra att kunna dra.
    Om inte annat så kommer du att lära dig då 🙂

• mx-iggesund

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 05:02

Dom tillverkades till 93 enligt bic´s hemsida.
    Jag väger numer 73.
    Min fena och box är fastskruvade

HARD ROCK

2,83 m

0,62 m

11 kg

110 l

31 cm

slalom LW

Thermo

87/93

• Knatte

Gäst
    4 augusti, 2007 vid 06:38

Med träning kommer du kunna dra rigg på brädan, då du har så pass stor volymskillnad mellan din vikt och brädans voym:smile:
    Men brädan är för smal och har för lite volym för att det skall vara lätt för en nybörjare att dra rigg. Du hade behövt ca 5-10 cm mer bredd och kanske 20-30 liter till, för att ha bättre förutsättningar..
    Det hade underlättat om du finslipar din ”dra rigg teknik” eller beach/vattenstart på en större bräda:tongue:
    I annat fall är det bara att träna på, tills det sitter som ett smeck 🙂

• thevoid

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 10:33
    Knatte;402751 wrote:
    Med träning kommer du kunna dra rigg på brädan, då du har så pass stor volymskillnad mellan din vikt och brädans voym:smile:
    Men brädan är för smal och har för lite volym för att det skall vara lätt för en nybörjare att dra rigg. Du hade behövt ca 5-10 cm mer bredd och kanske 20-30 liter till, för att ha bättre förutsättningar..
    Det hade underlättat om du finslipar din ”dra rigg teknik” eller beach/vattenstart på en större bräda:tongue:
    I annat fall är det bara att träna på, tills det sitter som ett smeck 🙂

Tjejens farsa har en 4m lång och 80 bred gammal härskarbräda i deras sommarstuga, om man skulle träna lite på den på att dra rigg och åka lite, för även om jag tar mej upp nu vet jag ju inte vad jag ska göra då jag fångar lite vind hehe.

• simpa

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 10:52

ett fel många nybörjare gör är att överskatta vinden, det bästa är att ha mer än vind än vad man tror man klarar av (då snackar vi inte kuling utan måttlig vind) så man kan känna trycket i seglet och få kontroll på grejerna, har man ingen vind i grejerna får man inte bara sämre balans utan också mindre känsla, allt handlar om känsla! Fast lyssna inte på mig, farsan kanske var lite tuff mot mig, fick börja med 104 liters bräda och hyffsat med vind, då var man 8 år också. Men det har inte skadat mig, tror det var en riktigt bra grund.

• thevoid

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 11:03
    simpa89;402812 wrote:
    ett fel många nybörjare gör är att överskatta vinden, det bästa är att ha mer än vind än vad man tror man klarar av (då snackar vi inte kuling utan måttlig vind) så man kan känna trycket i seglet och få kontroll på grejerna, har man ingen vind i grejerna får man inte bara sämre balans utan också mindre känsla, allt handlar om känsla! Fast lyssna inte på mig, farsan kanske var lite tuff mot mig, fick börja med 104 liters bräda och hyffsat med vind, då var man 8 år också. Men det har inte skadat mig, tror det var en riktigt bra grund.

Jag har alltid gillat att börja på allvar med vad jag än ska göra nästan så jag tror också de är en bra ide, men här uppe så blåser de sällan så bra, men snart kommer de väl in lite höststormar.
    Borde kanske köpa nåt mer än min kortdräkt till hösten….

• rasmus_w

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 13:33

@Mx-Iggesund 402745 wrote:

Vattenstart är ju bra, men när du har ramlat mitt på sjön, där du försöker vända, så är det ju bra att kunna dra.
    Om inte annat så kommer du att lära dig då 🙂

Vattenstart funkar utmärkt om vattnet så är elva kilometer djupt!

Fast jag håller med om att dra rigg är en underskattad kunskap. Den som kan dra rigg på en 60 liters vågis är definitivt en grym seglare!

• rasmus_w

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 13:36

@Mx-Iggesund 402746 wrote:

Dom tillverkades till 93 enligt bic´s hemsida.

Ja det var fan vad länge Bic säger sig ha tillverkat alla sina olika brädor. Undras på vilka marknader de såldes på i slutet.

Hard Rock finns med i 1988 års broschyr, men inte i 1989 års, och inte 1990…

• thevoid

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 17:46

Var ute en timme med tjejen och nötte lite i en sjö nyss, lyckades dra rigg men de är en jävla skillnad mot för gammelbrädan me centerbord som jag provade förra sommaren, tjejen som väger 20kg mindre än mej hade de lättare och åkte faktiskt ett par meter.
    Jag upplevde det som att vinden inte drog tillräckligt i seglet utan var tvungen att balansera de helt själv, medans tjejen kunde hålla de genom att luta sej lite lätt bakåt, har de nåt me kroppsvikten att göra eller är hon bara bättre än mej ? 😛

• rasmus_w

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 18:16

Kroppsvikt och att det helt enkelt blåste för lite. Liten bräda i svag vind är inte lättseglat på något vis.

• mx-iggesund

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 20:37

Det blir lättare när det blåser ordentligt.
    Jag seglade ifrån kompisen som köpt sprillans ny bräda idag.
    14 000 vs 1500 🙂
    Han har hållit på längre än mig, men jag är envisare.

• simpa

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 20:51

@thevoid 402855 wrote:

Var ute en timme med tjejen och nötte lite i en sjö nyss, lyckades dra rigg men de är en jävla skillnad mot för gammelbrädan me centerbord som jag provade förra sommaren, tjejen som väger 20kg mindre än mej hade de lättare och åkte faktiskt ett par meter.
    Jag upplevde det som att vinden inte drog tillräckligt i seglet utan var tvungen att balansera de helt själv, medans tjejen kunde hålla de genom att luta sej lite lätt bakåt, har de nåt me kroppsvikten att göra eller är hon bara bättre än mej ? 😛

de är det jag menar, man måste känna draget och få in känslan annars kommer man ingen vart. lycka till!!

• thevoid

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 21:28

Ska ta större seglet nästa gång, körde 4.5 kvm ikväll, de gjorde inte mkt för mej i rådande vindstyrka.
    Tar 6an nästa gång, då borde jag fånga lite vind iaf.
    Nästan alla brädsporter jag har testat och håller på med så tycker jag att de är lättare då det går fort, typ wakeboard, wakeskate och speciellt snowskate (sån med liten skida under) sladder i låg fart, stabilt i högfart och mkt mer lättmanövrerat.

• simpa

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 21:37

@thevoid 402899 wrote:

Ska ta större seglet nästa gång, körde 4.5 kvm ikväll, de gjorde inte mkt för mej i rådande vindstyrka.
    Tar 6an nästa gång, då borde jag fånga lite vind iaf.
    Nästan alla brädsporter jag har testat och håller på med så tycker jag att de är lättare då det går fort, typ wakeboard, wakeskate och speciellt snowskate (sån med liten skida under) sladder i låg fart, stabilt i högfart och mkt mer lättmanövrerat.

Ja, 4.7 idag kan det inte ha varit något vidare tryck i.
    Jo men visst är det så, man får mer kontroll vid mer fart, precis som en cykel. Då pratar vi inte 100 km/h men iallafall. Det handlar mycket om att våga också!

• thevoid

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 12:30
    simpa89;402904 wrote:
    Ja, 4.7 idag kan det inte ha varit något vidare tryck i.
    Jo men visst är det så, man får mer kontroll vid mer fart, precis som en cykel. Då pratar vi inte 100 km/h men iallafall. Det handlar mycket om att våga också!

Jo de är ju lätt att banga ur å hoppa av då man tycker de går för fort, men om man bara pressar nog länge så brukar de sitta rätt fort faktiskt.
    Tänkte dra ut idag men de ser ut att bli regn, och de blåser inte så mkt, stod 2-6 ms vid kusten och de flesta schyssta spotsen här omkring är ju typ vikar så de kommer knappst blåsa så mkt. Nästa helg och helgen efter de ska jag nog sticka till byske och bo i stugan och vänta på vind, riggar nog kiten också, har inte testat den sen i vintras och då blåste de alldeles för lite.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpt begagnat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.