Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köra 4,7 som störst? å lite mastfunderingar..

• Köra 4,7 som störst? å lite mastfunderingar..

Publicerad av m3lk3r på 27 augusti, 2011 vid 15:21

Är det folk som gör det? Jag använder knappt mitt 5,3 och med enbart ett studiebidrag som inkomst så hade det ju varit gött att bara köra på två segel (4,2 och 4,7). De riktigt feta dagarna får man köra överriggat och de små dagarna får man väl skita i det.. antar att jag testa ett år och utvärdera sen..
    Sen så är jag osäker på hur 5,3 funkar på min 65 liters bräda, med 4,7 som störst kan jag ju sälja av mina andra brädor och enbart köra 65 liter men det kanske blir riktigt jobbigt när det är byigt.. Får tillägga att jag väger runt 60 kg och har inga planer på att bli så mycket fetare egentligen.

Sen kommer vi till master och det är ju lite klurigt.. har kört med rätt billiga sdm som fungerar hyfsat till mina segel. 400 mast till 4.1 (med variotop då) och sånt, har inte brytt mig direkt men det kanske gör rätt mycket skillnad i känslan och mastkurvan?

Så vi säger att jag kör på två hsm fire segel från 2008 – är det ett måste att ha både 370 och 400 för att få rätta känslan eller kan det fungera OK med en 400? Skitsamma vilket märke på masten man köper? Tänkte ju hitta någon random begagnad rdm. som sagt, inte mycket stålar som kan läggas ut på detta..

m3lk3r svarade 14 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • doc

Medlem
    27 augusti, 2011 vid 18:52

Jag skulle utan vidare klara mig med bara min 4.0 och 4.8 Riot. Jag har sån flax att bägge går på 370 RDM. Men då skulle jag inte vilja ha bara en liten bräda. Jag byter upp en storlek på bräda när jag börjar tappa tryck i 4.8. Vad har du för nästa bräda upp?

• m3lk3r

Medlem
    27 augusti, 2011 vid 21:11

En omgjord tiga wave på 85 liter, förutom min f2 maui project på 78 liter som jag ska sälja av. Jo det kanske är gött att ha någonting att guppa på vägen ut när vinden blir lite sämre.. behåller nog den, värd max 1k ändå.

• doc

Medlem
    28 augusti, 2011 vid 00:15

Absolut. Ska du spara in på större segel så behåll den större brädan.
    Vad gäller mast så måste det ju inte vara ett specifikt märke men det måste vara rätt kurva. Det där är ett elände. Jag har för mig att Hot funkar med constant curve eller lite flextop, stämmer det? Här vimlar ju av Hotdyrkare som borde kunna informera 😉

• ola-h

Medlem
    28 augusti, 2011 vid 08:27

Väger du 60 så klarar du dig långt med 4.7 för vågsegling. Däremot tror jag du kommer missa många bra dagar med 4.2 som minst.

Om jag skulle sätta upp en minimalquiver för 60 kg vågseglare på västkusten skulle den nog starta på en 3.5:a. 3.5 – 4.0 – -4.5 eller 3.5 – 4.0/4.2 – 4.7 och en mastquiver på 340 och 370. Idealisk en 4.5 eller 4.7 som funkar på 370, alltså.

Jag tror också du rätt lätt kan klara dig på en bräda. Av någon märklig anledning verkar det vara enklare att göra detta om man är lättare.

Men sedan kanske du inte är redo att omstrukturera hela din quiver… Men om du säljer 5.3:an kanske du kan sätta upp en 3.5 och en kort mast på önskelistan.

Vill minnas att det ligger en hot 3.5 superfreak och en tillhörande 340-mast i nyskick i mitt garage.

• m3lk3r

Medlem
    28 augusti, 2011 vid 11:35

Elände indeed, mastkurvor och sånt har jag ingen koll på alls.. tänkte ju bara slänga in den billigaste masten jag hittar och köra men jag får nog skippa den idén. Sen såg jag att 400 mast kan funka till 4.2:an hyfsat enligt hots hemsida (2008 alltså) så det kanske löser sig där.

Ola, tack för input! En 3.5 hade ju varit riktigt bra att ha och superfreak har jag kollat lite på faktiskt, verkar vara en skönt segel som funkar hyfsat när man är överriggad men nyskick verkar lite för dyrt för mig.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications