Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Köra quad med andra fenuppsättningar
Taggad: quad fenor
-
Köra quad med andra fenuppsättningar
Publicerad av thehoff på 23 augusti, 2012 vid 11:28Har nu införskaffat en quad och har lite funderingar. Hur fungerar en vanlig quad att köra med två fenor? Finns det några som helst fördelar med att ta bort frontfenorna?
Har även sett en snubbe i läjet som kör med tre fenor på sin quad, alltså endast den ena frontfenan. Varför gör man detta?
thehoff svarade 13 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
En F2 Barracuda 76 2011 (222x56cm). Fenuppsättningen jag har nu är 15cm bak och 10 fram
-
Ok. Fin bräda. Jag tror i princip inte du har mycket att vinna på att köra den som twin. Jag har visserligen inte kört den själv, en det ser väldigt ”quaddig” ut i designen
Men rent generellt:
En twin fin är den messt loose och lättsvängda fenuppsättningen. Man kan säga att den ger mest svängvaluta för minst input från seglaren. Twin är också den setup som som lättast slajdar ut i toppsvängen.Om man sedan sätter på små framfenor och gör den till en quad så händer lite saker. Dels får man generellt lite bättre höjdtagning och tidigare planing, till priset av lite segare känsla (mer motstånd). Sedan händer saker i svängarna. Topp och bottensväng på vågen har lite olika dynamik, därför kan man ta dem för sig.
I bottensvängen ger framfenan lite extra driv. Den håller ned nosen lite och gör att brädan går stabilare genom svängen. Har man bra power i sin sväng kan man använda detta för att trycka iväg brädan och accelerera mer i svängen. Men även om man är lite mer ”passiv” så får man en bräda som drive igenom chop lite bättre och håller farten i svängen bättre. Nackdelen är att man tappar lite av den där hypersnabba och reaktiva känslan som en ren twin fin har.I toppsvängen ger en quad huvudsakligen lite extra grepp. Det behövs lite mer ”push” för att man skall slajda brädan och omvänt så kan man slarva lite mer utan att brädan av misstag tappar greppet.
Detta förklarar också varför man kan tänka sig att någon seglar med bara en av framfenorna. Antingen tar man bort bottnsvängsfenan och får lite snabbare, mer reaktiv sväng där. Aller så tar man bort toppsvängsfenan för att kunna slajda lite enklare (om man nu tycker det är kul).
Fast en tredje orsak till trefeningen kan ju helt enkelt vara att man kört av, tappat eller glömt den ena fenan.
-
Tack för det utförliga svaret!
Blev rätt mycket klokare. Om man ska testa att köra den som twin, är det längre bakfenor som gäller då eller borde 15 cm fungera ok?Min första tanke var att han hade glömt fenan, men då hans polare inte reageradr på det och då han körde med det vid fler än ett tillfälle antog jag att det låg någon tanke bakom.
Logga in för att svara.