Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Korta av Bommen

• Korta av Bommen

Publicerad av bohm på 7 oktober, 2005 vid 11:49

Jag har en bom som jag tycker är för lång och funderar på om det går att såga av den en bit i varje ände och sen poppnita fast plastgrejorna som sitter längst ut?

Nån som har gjort detta eller som har nån smart idé?

milkman svarade 19 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • unhooked

Medlem
    7 oktober, 2005 vid 14:39

Jag kortade ner min gamla naish bom. De va inge svårt att göra. Men vad gäller ” poppnita fast plastgrejorna som sitter längst ut?” så vet jag inte riktigt vad du menar. Det ända jag behövde göra va att knyta (special knot) linorna i ändan för att sedan sätta på gummihöljet som skuddade ändarna.

• bohm

Medlem
    7 oktober, 2005 vid 15:01

”Plastbitarna” är dom som är lite svängda och sitter längst ut på varje sida på bommen… dom vill man väl gärna få dit efter att man sågat av den. Frågan är ju hur kolfiber beter sig när man sågar och borrar i det?? Om din Naish-bom var av äldre årsmodell kanske den var av metal??

334429-JN_06_bommen1.jpg

• unhooked

Medlem
    7 oktober, 2005 vid 15:34

jepp de va metall, samt greerna på sidan va av gummi så man behövde inte skruva eller liknande. Så jag kan inte hjälpa dig med dina frågor frown.gif

• jott

Medlem
    7 oktober, 2005 vid 17:21

Jag gick lös med en bågfil och sågade av en kolfiberbom från EH. Först ska du dock ta av plastfästena som sitter ytterst, det är svårt när du sågat av dem… Sen är det bara att fila på kolfibret där du ska trycka på fästena och pressa utav bara helvete. Sen kan du dra en vanlig liten skriv genom kolfibern och plasthöljet för att få det riktigt stabilt.
    PS. glider inte höljena på kolfibern så ta lite 5.56 istället för att fila för mycket. Fila du för mycket så har du satt din sista potatis då det inte kommer att hålla.

Fridens liljor..

• milkman

Medlem
    8 oktober, 2005 vid 09:21

Som ovan MEN:
    Inga skruvar genom kolfiberbomen! Kolfiberrör är extremt känsligt för påverkan som trycker isär eller klämmer ihop röret. (exempelvis ifall man kliver på det, eller sätter en skruv igenom den). Ifall du är duktig och kan förborra så håller det nog, åtminstånne tills det balastas.. frown.gif
    Nä.. Bättre med lite bra lim. Ifall det är gummi och du vill limma det (ifall du filat för mycket) så rekommenderar jag PL400.

Ifall du skall såga i kolfiber som inte har det där mjuka utanpå så är det bra att tejpa en bit maskeringstejp hårt runt och sen såga igenom maskeringen. På det sättet skadar du kolfibern mindre.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Korta av Bommen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.