Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Korta av gammal bom

• Korta av gammal bom

Publicerad av Oregistrerad på 21 oktober, 2006 vid 19:44

Hej!
    Är det någon som har erfarenhet av att korta av en aluminiumbom, samt lyckats att få den tät? Jag har gjort iordning en gammal junior/tjej-rigg och skulle behöva korta av bomen. Visst borde det gå att borra ut popniten kapa till rätt längt och sätta dit med en ny popnit? Skall man täta röret med något?
    Per-Arne

Oregistrerad svarade 19 år sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • ola_p

Medlem
    21 oktober, 2006 vid 20:00

Det beror lite på hur kurvan i bommen ser ut, och lite annat sånt. Äre en gammal sunk bom så är det ju bara att testa.

Kolla bara att du fortfarande får in bakstycket i bommen.. Iofs kan man ju kapa det lite också.

• Oregistrerad

Gäst
    21 oktober, 2006 vid 21:07

Det är en gammal oval och smal sunk-bom. Den har rackarns skönt gummi! Jag tror inte att det kommer att uppstå några spänningar om jag kapar den, men kommer det bli tätt?
    Per-arne

• swe-496

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 05:24

Du kan ju alltid täta med något innan du popnitar dit bakbeslaget igen.
    Någon typ av plastplugg som sitter i masttoppar..

• ola_p

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 08:25

Det äv väl bara att trycka in en plugg så blir det tätt. Eller fylla med någonting. Det finns gott om produktionsgrejer som inte är helt täta heller, så det är nog inget större problem.

• alex_

Medlem
    22 oktober, 2006 vid 17:11

Och är den inte tät kan man ju se det som att om där kommer in vatten kommer det ut igen såsmåningom! men popnit borderäcka…. men släng på en klick sikaflex om du vill ha det safe

• Oregistrerad

Gäst
    23 oktober, 2006 vid 06:04

Förkortningen av bommen blev väldigt lyckad! Jag tryckte in rejält med tätningsmassa så att det även håller tätt på bpå båda sidorna innanför popniarna.
    Per-Arne

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications