Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › kraschade in i byggnad, Skanör på söndagen
- 
		kraschade in i byggnad, Skanör på söndagentetras svarade 18 år, 3 månader sedan 47 Medlemmar · 126 Svar
- 
he he Boxarn slår allt. iof Zoolanders kite som inte äns brandkåren fick ner var bra med 
- 
Hahaha, de vill ta ner den med en gubbe som skulle åka upp i kranen för att sedan segla ner den. 
 Jag och Johan fick ner den själva, hel och nästan ren också!
- 
Det sitter en Slingshot Turbodiesel 16 i ett träd på östra öland, den är INTE hel och ren längre 😉 Undrar vem det var som tabbade sig. Måste varit ett extra bra säkerhetssystem på den eftersom hela kiten flög iväg! 
- 
tetras;396381 wrote:Oberoende av olika märkens säkerhetsmedvetande så är ett system alltid bättre ju lättare det är att utlösa så länge som det inte sker ofrivilligt. Allt annat snack är inget annat än en ursäkt för undermåliga system.Det är inte rätt av dig att säga att vårt system är undermåligt. 
 Kanske inte optimalt, men definitivt inte undermåligt.
 Det är fullt tillräckligt för att kunna nå och lösa ut varje gång man hamnar i en farlig situation.
- 
@sidpiraya 396509 wrote: he he Boxarn slår allt. iof Zoolanders kite som inte äns brandkåren fick ner var bra med Undrar om den tråden finns kvar. Det hade jag velat läsa igen. Så jälv kul det var. 
- 
@bowrider 396525 wrote: Det är inte rätt av dig att säga att vårt system är undermåligt. 
 Kanske inte optimalt, men definitivt inte undermåligt.Ni är som kärrringar som gnäller på varandra. 
- 
Denna tråd började redan spåra ur redan på sida 3 av alla fanboys. 
- 
@bowrider 396525 wrote: Det är inte rätt av dig att säga att vårt system är undermåligt. 
 Det är fullt tillräckligt för att kunna nå och lösa ut varje gång man hamnar i en farlig situation.Frågan är om det viktigaste är att ni själva tycker att det är bra eller om det är att era tilltänkta kunder tycker det är bra? 
- 
 Det är fullt tillräckligt för att kunna nå och lösa ut varje gång man hamnar i en farlig situation.Så du håller med om att ert system inte är det bästa? Det är isåfall en bra början för något bättre i framtiden? Är där någon som vet om Gåsen körde Bow, C, SLE eller något annat? 
- 
Inget system är optimalt. Dessutom kan tilläggas till den här extremt tråkiga diksussion att ett sk. grenade pin system som används av många bara kan lösas ut genom att dra i rätt riktning. 
 Vårt system löser ut om du drar neråt uppåt snett och eller eller mot dig.
 Ett punchout system som trycks hårt mot din dräkt om du bli släpad kan bli svårt att lösa att lösa ut. Så låt oss nu avluta denna diksussion med att inse att det finns för och nackdelar med alla system, och att varken våra eller andra kites är undermåliga pg.a. bristande säkerhet. I vart fall inte av nyare modeller.
- 
Tror inte att det vanligaste problemet är att release-systemet krånglar eller inte kan nås (tror att alla stora tillverkare har väldigt bra säkerthets-system på sina nya kites idag)…. olyckor beror nog mest på att ”man” drar i releasen för sent eller inte alls. 
 Det är nog alldeles för få som tränat in release-förfarandet så det sitter i ryggraden… så när något går åt h-e och vi blir sketrädda händer det klassiska; knogarna håller i bommen så hårt att den sen ser ut som en urklämd kalles kaviar-tub. :smirk:
 De flesta jag pratat med eller läst om som blivit loftade ordentligt har bara ”frusit” när de lyftes och inte haft en tanke på att dra i releasen.Så jag tror att det är väldigt viktigt att träna på att dra i releasen lite då och då. Release-rörlesen ska nog sitta i ryggmärken om man ska få för sig att göra den när det verkligen behövs. 
 Dessutom behöver de flesta av marknadens releaser ”motioneras” lite då och då för att de ska lösa ut snabt och enkelt (en release som är full av sand/tång/rost kan vara rätt seg att att få loss).Och just det, en hjälm är klart bra att ha. Behövs inte mycket till smäll på fel stället i klotet för att man ska göra sig väldigt illa. /Kaj(Tech) 
- 
@skejtar_henke 396526 wrote: Undrar om den tråden finns kvar. Det hade jag velat läsa igen. Så jälv kul det var. http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=18047&highlight=brandk%E5ren 
- 
@Cortex 396612 wrote: Tror inte att det vanligaste problemet är att release-systemet krånglar eller inte kan nås (tror att alla stora tillverkare har väldigt bra säkerthets-system på sina nya kites idag)…. olyckor beror nog mest på att ”man” drar i releasen för sent eller inte alls. 
 Det är nog alldeles för få som tränat in release-förfarandet så det sitter i ryggraden… så när något går åt h-e och vi blir sketrädda händer det klassiska; knogarna håller i bommen så hårt att den sen ser ut som en urklämd kalles kaviar-tub. :smirk:
 De flesta jag pratat med eller läst om som blivit loftade ordentligt har bara ”frusit” när de lyftes och inte haft en tanke på att dra i releasen.Så jag tror att det är väldigt viktigt att träna på att dra i releasen lite då och då. Release-rörlesen ska nog sitta i ryggmärken om man ska få för sig att göra den när det verkligen behövs. 
 Dessutom behöver de flesta av marknadens releaser ”motioneras” lite då och då för att de ska lösa ut snabt och enkelt (en release som är full av sand/tång/rost kan vara rätt seg att att få loss).Och just det, en hjälm är klart bra att ha. Behövs inte mycket till smäll på fel stället i klotet för att man ska göra sig väldigt illa. /Kaj(Tech) Som jag skrev några inlägg upp i den här tråden, jag har själv varit i den situationen. Efter en incident ca 300-400 m ut från stranden tappade jag kontrollen fullstädigt på draken. Det blåste ca 12 m/s och var rak pålandsvind, efter att jag lyfts upp ur vattnet och kraschat handlöst två gång och med fult driv in mot stranden samtidigt som där var andra kitare och brädseglare runt om beslöt jag mig för att släppa allt och koppla loss draken. P.g.a. drivet i draken studsade man upp och ner på vattnet, vid detta tillfäll hade jag en Wipika bom där utlösningsanordningen bestod av en ögla som man skulle ta tag i och rycka ut en sprint som därigenom släppte draken. Men i den situation då du draggas handlöst genom vattnet på mage och på rygg ser du inte speciellt mycket, med andra ord jag kunde inte se och inte få tag i utlösningsandordningen. Tur i oturen så kraschade draken i vattnet och jag kunde resa mig upp och samla ihop utrustningen men då var jag endast 30-40 m från strandkanten, tänk er själv vad som kunde ha hänt om jag draggat upp på stranden med allt bråte där var runt omkring. Vad jag försöker säga är att det minsta man kan begära av ett frånkopplingssystem är att du kan få tag och utlösa det utan att titta på det. Jag känner inte till alla system som finns på marknaden men ett som definitivt uppfyller mina krav är North’s system. Där behöver du bara greppa ”chicken lopen” och dra uppåt och detta kan du göra oberoende om du kan se eller inte. Det fungerar perfekt vilket jag fick erfara under liknande omständigheter, draggandes på rygg efter en misslyckad i-krokad kite loop. 
Logga in för att svara.