• Publicerad av wiman på 2 augusti, 2000 vid 07:42

Vet inte om man vågar ställa en fråga om ngn varit på kreta, många av inläggen handlar ju redan om ngn varit ”hitan eller ditan”. Men jag gör ändå ett friskt försök…så…några tips???

anonym-anvandare svarade 24 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2000 vid 19:53

Jag var där och surfade förra året, hyrde grejer som var helt röttna. Jag gjorde sönder ett segel första dagen i shorebraket. Tjöta med bossen på stället så mycket att jag slapp betala. VINDEN var inget att ha men med lite tur så.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2000 vid 20:07

Har varit många gånger på Kreta. Svårt att hitta bra surfuthyrare. Vid en gammal spetälskekoloni (Spinalonga tror jag , strax ovanför Agios Nikolaus) skall finnas en Tysk station och då brukar det vara ganska bra. Omkring Chania och Rethimion finns en del sporadiska stationer utan särskild god utrustning. Vill du segla just i Grekland är det kamikaze vind på Karpathos alt Lefkas alt Naxos alt Paros och några ställen till. Meltemin är en vind som är bra fast just Kreta får inte alltid så mycket av den. Men augusti brukar vara ganska vindsäkert även på Kreta. Trevlig resa!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 augusti, 2000 vid 12:04

För någon vecka sedan så lade jag in följande inlägg efter en tripp till Kreta. Ytterligare info om Paleochora finns på ”happy surf’s” hemsida med vindstatistik och allt.

”Kreta är väl inte känt för att vara ett surfeldorado men det finns faktiskt ett ställe som kan vara värt att besöka om ni har vägarna förbi. Det heter Paleochora och ligger i det sydvästra hörnet av denna stora ö. Här har en tysk arrangör (Happy surf) startat ett surfställe som var fullsmockat med nya F2 och North prylar (vad annars dom är ju tyskar?). 16.000 drakhmer vill dom ha för en heldagshyra, motsvarande ca 400 SEK. Den dag jag var där med familjen så var det förstås helstiltje, men det hade blåst dagen innan och det blåste satan dagen därpå så det var väl bara ett utslag av min vanliga otur. Alltnog, stället ligger i en vik så det är relativt skyddat med dom vindriktningar som är på sommaren så det är väl mest frågan om ”gluhen und heisen” som tyskarna visst säger. Att ta sig hit är lättast med hyrbil ca 300 SEK/dag, (glöm inte AC) även om det går bussar, men vägen dit är tidvis väldigt krokig, så har man anlag för åksjuka så är bil ett bättre val.”

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.