Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kristineberg, Barnens ö…
-
Kristineberg, Barnens ö…
Publicerad av anonym-anvandare på 22 maj, 2004 vid 20:38Är det samma ställe? Hur kommer man dit smartast, har hört att det finns en mer ”sydlig väg”? Hur exakt hittar man spotet?
Har av någon anledning inte seglat där men tänkte ändra på det i morron. Ger nordväst 10-15 ok vågor? Side-shore?
Jesper B
anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
tjena, jag sitter och fundrar på och dra dit oxå.. Minns inte riktigt hur man åker dit och kan ännu mindre beskriva det, tror iofs att det kommer ge sig när jag är där. GävlaEric och Petter ligger redan där och trycker. Skall bli typ 4 grader. Jag siktar på och dra typ 8, men är iofs grym tidsoptimist när det gäller och komma iväg..
Hör av dig om du har svårt att hitta, 073-4247868.
Marcus -
Det finns en bro lite längre söderut än den som går direkt till Sandviken. Kolla på kartan. Obs! Det är in svängbro, och man kan få vänta i en kvart om det kommer båtar. Kör mot Simpnäs och sväng in mot Bylehamn / Salnö (kommer inte exakt ihåg vad det står på skylten).
Vi ses där!
Matt
-
och hur var det då? vindar upp mor 20 meter på söderarm borde ha gett något där uppe…
-
Alltid kul att komma till nytt spot. Har blivit rekommenderad Barnens Ö hur många år som helst men inte kommit iväg. Särskilt som jag blev lite besviken på Mats väg förra sommaren (dvs vågseglingen, surfet var desto bättre) har jag varit lite sur på mig själv som inte åkt till Barnens Ö tidigare. I går:
Efter lite osäkra vägval på ren intiution prickade jag 100% rätt och parkerade vid tio tiden vid två andra vindsurfingbilar mitt inne i tallskogen bevid en lada och några hus. Det var oroväckande stilla och regnet föll så lodrätt det är möjligt. På väg ner till stranden mötte jag två glada norrförort locals som hade riggat 5.1 och 5.9 men meddelade att det inte blåste. Väl nere vid vattnet (mysigt med den lilla stranden och stenrev en bit ut – känns som ett ”riktigt” vågseglingsspot) tyckte jag nog att det låg vind nog för 5.8 en bit ut, men ganska tveksamt. det bröt tungt för att vara Sverige på revet. Bjöd in localsen på fika i Humlan (min folkabuss).
Jag knallde ner genom tallskogen med vågbräda, 5.3 och 5.8. På väg ner kom en hagelskur och med den en satans massa vind. Väl nere riggade jag 5.3an med viss skepsis. Det såg ut som 4.7 skulle räcka. Läckert shore-brake att ta sig igenom sedan plattvatten ut till revet. Första rökaren besannade mina farhågor. Efter ett par vändor var det bara att segla in för att rigga 4.7, dessutom handskar på – det var rena novembertemperaturen i både luft och vatten.
Så här fortsatte dagen. Shore-braket blev allt större och vindstyrkan allt galnare. Efter att ha satt upp både mastförlängare och ökat bomlängd ett par snäpp för hårdvindstrim på både 4.7an och 4.2an stod vi till slut bara och stirrade. Skulle vi rigga 3.5or eller …. temperaturen avgorde. Vi bröt vid 3 blecket. Jag tror inte jag seglade mer än kanske två timmar totalt, men det var vilt, mycket vilt och vackert. Lyckades knappast segla inskotat en enda gång, laddade iväg på några hyfsat höga slow-motion loopar med totala kraschlandningar (mycket vatten in rörelse och finfina ramper med perfekt vinkel). Lyckades i princip inte rida en enda våg på grund av tokdraget.
5 sekundmeter mindre vind, 5 grader varmare så ska vi nog kunna ställa skåpet rätt. Barnens ö levde upp till mina förväntningar. Hur bra vågridningen kan bli i lite lugnare förhållanden vet jag inte, men det känns som stället har rejäl potential. En sak är i alla fall säkert – I’ll be there again!
Jesper B
-
Låter som en bättre dag än att sitta i kö från öland.
Hur hittar man dit?
/ Calle -
Well, min väg gick som sagt lite på på intiution. Finns kanske smartare vägar, men denna ledde i alla fall fram:
Kör Nortäljevägen från kungliga norrut. Efter Nortälje men före Väddö tar man av höger mot Barnens ö (stor blå vägskylt). Följ skyltarna mot Barnens ö. Väl där (skylt med ”Barnens ö”) följer man en krokig asfaltsväg med lite avfarter här och där. Man tar vänster på en grusväg som går från vägen vid en busshållplats och precis mitt emot en liten matbutik med bensinstation. Jag tror man hade kunnat ta grusvägen innan som är skyltad ”Salnö”, men första vänster efter denna (mitt emot affären) funkade bra för mig.
Man kommer fram till ett litet fiskeläger inne i en vik och kör vidare utmed vattnet åt höger. Stannar efter några hundra meter där en bred stig/privat väg går igenom en liten gård/några hus och genom en tallskog ner till stranden.
Man kan åka lite längre (ta av höger precis före första parkplatsen) men enligt rykte blir markägaren tokig då. Överhuvudtaget känns det som det kan uppstå lite konflikter även på detta ställe mellan besökare som parkerar vårdslöst och markägare. Promenaden från första parkeringsstället ner till stranden är inte ansträngande lång (jag vet efter ett gäng omriggningar igår).
Jesper B
Logga in för att svara.