Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kurs? Märke?

• Kurs? Märke?

Publicerad av nick-surfer på 1 september, 2007 vid 08:47

Hej

Jag gick kurs hos Surfers Paradise i somras och gillade verkligen kitesurfing. Då jag nu kommit hem från ”semester” då jag skulle kitesurfa och umgås med flickvännen så har jag lite funderingar.

Jag köpte ny utrustning i Australien. Köpte Slingshot där nere. Trodde att eftersom jag hade gått kurs så skulle det inte vara några problem att köra. Men nu kom problemet. jag skulle rigga kiten och det gick så där men det stora problemet kom när jag skulle starta. Jag hade ingen aning om depower m.m.

Kändes som om jag går kurs skulle jag kunna köra men jag kände mig som en nybörjar. Hade ingen aning om massa saker. Sen kom en annan kille dit med Cabrina kite. Och se där så mycket lättare det var.

Betyder detta att man måste köpa en Cabrina om man går på kurs med en sån instruktör? Om jag går med någon med NAISH måste ja segla på NAISH? Samma med Ozone?

Slutsatsen var iaf att killen på stranden hjälp mig med att visa hur man fäster lechen. (ingen instruktion om det på kursen) Hur man reglerar depowern(samma där) Plus massa små andra saker.

skotten svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • jezaja

Medlem
    1 september, 2007 vid 09:16
    Nick Surfer;410651 wrote:
    Hej

Jag gick kurs hos Surfers Paradise i somras och gillade verkligen kitesurfing. Då jag nu kommit hem från ”semester” då jag skulle kitesurfa och umgås med flickvännen så har jag lite funderingar.

Jag köpte ny utrustning i Australien. Köpte Slingshot där nere. Trodde att eftersom jag hade gått kurs så skulle det inte vara några problem att köra. Men nu kom problemet. jag skulle rigga kiten och det gick så där men det stora problemet kom när jag skulle starta. Jag hade ingen aning om depower m.m.

Kändes som om jag går kurs skulle jag kunna köra men jag kände mig som en nybörjar. Hade ingen aning om massa saker. Sen kom en annan kille dit med Cabrina kite. Och se där så mycket lättare det var.

Betyder detta att man måste köpa en Cabrina om man går på kurs med en sån instruktör? Om jag går med någon med NAISH måste ja segla på NAISH? Samma med Ozone?

Slutsatsen var iaf att killen på stranden hjälp mig med att visa hur man fäster lechen. (ingen instruktion om det på kursen) Hur man reglerar depowern(samma där) Plus massa små andra saker.

Nej, du behöver absolut inte köra samma märke som man gör på kursen men ofta blir det så pga rabatterbjudanden osv.

Däremot bör du gå en kurs med duktig instruktör som lär ut säkerheten först och främst. Det andra går att träna själv om man känner sig säker hur man kopplar ihop grejerna, vilka vindar som funkar för vilken kite och vet hur man launchar säkert.
    Säkerhetssystemen brukar vara ganska lika, men man måste förstå koncepten hur leaschen fungerar när går åt helvete och vad man gör då.

Du kanske skulle ta en personlig kurs på en timma för att gå igenom säkerhet (på din egen kite och även någon annan), vindförhållande osv här hemma?

Kan rekommendera någon instruktör, beroende på var du bor.

• skejtar_henke

Medlem
    1 september, 2007 vid 09:28

slingshot gör grymma drakar.. Du har nog gjort ett bra köp.. Fråga nån på stranden vet jag. Om du gått kurs borde du har ett hmm och lite koll vad du gör.. annar får du väl gå kurs igen här hemma. Jag kan rekomendera ett par här i skåne om du vill…

• skotten

Medlem
    1 september, 2007 vid 14:37

http://www.kiteboarding.se

ask me any questions, I am not a fan of hype, and am normally very good with raw honesty. PM me your number

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications