Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › kurserna
-
kurserna
Publicerad av anonym-anvandare på 22 juni, 2004 vid 16:37har tittat runt lite på kurser här i sverige och har märkt att man måste betala cirka 1500kr för 6 timmar. är det igentligen allt man behöver, klarar man sig på vattnet ensam sedan eller måste man ta flera sådana kurser, det blir ju ganska lätt väldigt dyrt
michel svarade 21 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Du klarar dig nog hyffsat efter en sådan kurs. Det är nog meningen varjefall.
-
Hej, jag är i samma situation som dig. Jag är sugen på att börja kita, men tyckte att 1500-2000 kr för ett par timmar verkade lite skralt. Samma frågor i huvudet. Klarar man sig själv på detta, hur går man vidare. Inte speciellt mycket feedback från ”gamla” elever så jag började skriva in till forumet.
Tyckte att jag mestadels fick svar från personer som ”ger” kurserna och som ville marknadsföra sina kurser.
Jag satte igång en diskussion om priserna, utbudet och marknaden och ifrågasatte detta. Fick mycket aggresiva svar. Det verkar inte som om man ska ifrågasätta kursernas innehåll och priser.
För min del så blir det en kurs och så köper jag grejjer på dagen om jag gillar det, för då sitter allt färskt i minnet. Låter man det gå veckor eller månader så tappar man nog edgen.
-
Svar till:
Hej, jag är i samma situation som dig. Jag är sugen på att börja kita, men tyckte att 1500-2000 kr för ett par timmar verkade lite skralt. Samma frågor i huvudet. Klarar man sig själv på detta, hur går man vidare. Inte speciellt mycket feedback från ”gamla” elever så jag började skriva in till forumet.
Tyckte att jag mestadels fick svar från personer som ”ger” kurserna och som ville marknadsföra sina kurser.
Jag satte igång en diskussion om priserna, utbudet och marknaden och ifrågasatte detta. Fick mycket aggresiva svar. Det verkar inte som om man ska ifrågasätta kursernas innehåll och priser.
För min del så blir det en kurs och så köper jag grejjer på dagen om jag gillar det, för då sitter allt färskt i minnet. Låter man det gå veckor eller månader så tappar man nog edgen.
[/ QUOTE ]
men fan gör som jag läs http://www.kitesurfingschool.org och köp en 7kvms kite. människan är ju inte helt dom i korken det är ju klart att man kan lära sig själv…
-
Att gå en kurs är en bra investering för dig som ska lära dig kitesurfa! Du sparar både tid och pengar på det, eftersom du slipper slita på din egen utrustning i början, och du kommer snabbt igång så du får mer utav det! Du ger sporten en ärlig chans genom att lära dig på rätt och säkert sätt från början, och kan utifrån det dra en slutsats om du vill forsätta med det.
Visst kan man lära sig på egen hand som Hugo föreslår men då gäller det att veta vad man gör!
För 1500 kr så får du en heldag (8h) där man går genom de grunder som krävs för att du på ett säkert sätt ska kunna fortsätta träna på egen hand! De flesta nöjer sig med 1 kurs och tränar sedan vidare på egen hand…
Mvh
/Rikard
-
men frågan hjäler ju om det räcker med en kurs, kan ni som ger mig kursen garantera att jag efter den kan köppa utrustning och ge mig ut själv eller kommer jag fortvarande inte klara mig, för anledningen med en sån här kurs borde ju vara att hjälpa en så mycket att man klarar sig själv.
eller vad tycker ni som arangerar kurserna?
-
Svar till:
Att gå en kurs är en bra investering för dig som ska lära dig kitesurfa! Du sparar både tid och pengar på det, eftersom du slipper slita på din egen utrustning i början, och du kommer snabbt igång så du får mer utav det! Du ger sporten en ärlig chans genom att lära dig på rätt och säkert sätt från början, och kan utifrån det dra en slutsats om du vill forsätta med det.
Alternativet är att du köper en utrustning, sätter den i backen, skadar dig, och bannlyser därefter sporten!
Visst kan man lära sig på egen hand som Hugo föreslår men då gäller det att veta vad man gör!
/Rikard
[/ QUOTE ]
men ja viste absolut itne va jag gjorde när jag köpte min första kite, vilken soppa mohaha, men kul var det.
-
Vi kan ju aldrig garantera att du behärskar utrustningen så väl att du är självgående efter 1 kurs, eftersom det är ytterst individuellt, men vårt mål med kursen är sådan att du ska vara det!
Och som jag sa tidigare så är de flesta nöjda efter 1-dags kurs och känner att de har tillräckligt med kontroll för att fortsätta på egen hand!
/Rikard
-
Hej anonym och anonym.
Jag gick en kurs i mitten av maj och köpte grejorna redan innan för att kunna ut å köra hårt direkt efter. tyvärr så råkade jag sträcka ryggen på sista kursåket så det blev 2 veckors vila å 1 v väntan på vind innan jag begav mig ut igen. Kört ungefär 6-7 gånger efter dess tror jag. Tyckte de timmar jag gick kursen gav grymt mycket och jag kände mig väl inte säker direkt efter kursen, det gör jag fortfarande inte men så är det ju med körkort, dykcert å allt annat.. Jag känner mig iaf så säker att jag kan fortsätta träna på egen hand och känner för varje gång att jag blir bättre.
Sedan har jag också haft tur att kunna köra i haboljung där det finns en hel massa snälla, erfarna å grymma killar å töser som man kan fråga.

å långgrunt å fint e de.
Men jag tycker helt klart en kurs e värt pengarna då man lär sig mycket å fort jämfört med om man hade behövt stå själv å fundera..
speciellt här nere i skåne där det e kiteare å folk överallt.. då vill man ju gärna ha provat en del innan man ska dra upp draken mitt bland folket. -
IKO kurserna är utformade så att eleven efter kursen är
självständig och kan öva på ett säkert sätt själv.
Under kursen gör eleven ALLT själv. Eleven drillas i att
använda säkerhets systemen. Första lektionen lär sig eleven
också att ta sig själv in till land vid haveri, starta och landa
själv mm. Naturligtvis kan ingen garantera att alla kommer
upp och iväg på en kurs, men risken att du inte gör dig
eller andra illa minskar betydligt om du går en kurs.Utrustning är naturligtvis förmånligt att köpa under kursen.
Med sitt IKO cert har man oftast ett bättre pris i de center
som håller IKO kurser.Läs mer på http://www.ikorg.com , http://www.kitesurfa.nu
/Michel
IKO Instruktör, Kiteboarding Varberg
http://www.kitesurfa.nu
http://www.swell.se
http://www.ikorg.com
Logga in för att svara.