Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Läckande ventil
-
För att göra en kort historia lång, så bestämde jag mig imorse för att gå till botten med min läckande Torch 11:a från 2010, efter många om och men. Har dragit mig för att ens försöka mig på att laga det – men nu så var är det dags!
Det jag har kommit fram till är att draken är läcker luft – efter ett par timmar i luften så viker den sig omedelbart vid relaunch! 😛 Dessutom så mjuknar 4 av de 5 struttar. När jag tömmer LE och låter kiten ligga så är det endast en strut som håller luften.
Tänkte direkt börja kolla om ventilen mellan struts/LE läckte, när det slog mig att kanske läcker deflate-ventilerna också. Lite såpvatten så kunde detta bekräftas – alla verkar läcka lite på struttarna, och inflate-ventilen på LE…
Så, därför tänkte jag börja med att täta ventilerna, spontant var det ju att förstora ”proppen” genom teflontejp eller liknande. Men fungerar det bättre att dunka in en träplugg som sedan sitter där permanent? Förstod det som att man kan dra ett buntband kring honan för att hindra att den töjer sig – bör man göra detta oavsett kanske?
Klockrent jävla tips att man kan använda sig av det större pumpmunstycket som går att kränga på utanpå inflate-ventilen!
Tack på förhand,
Fred
Logga in för att svara.