Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Läcker era DaKine CWM?
-
@bakfull 380098 wrote:
Fattar inte denna tråd rörande att de läcker?! De är inga torrvantar, täta hur mycket ni vill, neoprenet på ovansidan är inte vattentätt!!
Meningen är inte heller att de ska vara vattentäta! Mina våtdräkter är inte heller vattentäta, inte heller min torrvåtdräkt är helt torr…
Hela tanken är väl att värma vattnet i neoprenet och i handsken, jag använder min dakine cwm året runt, bara det är över typ 1-2 grader i luften, fryser aldrig i dem…
Ni då som av någon underlig anledning tätar era handskar, hur får ni tätt i handleden? Stramar ni åt allt vad ni orkar(krampvarning?)? Vatten kommer att komma in hur ni än gör, är de sedan tätade så blir det väl jobbigt med vatten som inte kommer ut…
Oåxen, målar/rollar du alla dina våtdräkter i Liqvisole;)… Aldrig mer en torrdräkt:)
neoprenet på ovansidan är inte vattentätt!! ?????????????
Vad yrar du om? All neoprene är vattentät! Olika dräkter(eller vantar) släpper in vatten via sömmarna(om de inte är tejpade som de är på DK CWM, utom där greppytan är fäst i neoprenet) eller ärm- eller benslut samt halsen/dragkedjan. Om sömmarna är sydda och limmade(blindstitched) kommer vattnet bara in genom ärmar etc.
Det är stor skillnad på hur mycket vatten som kommer in efter en uppgradering á lá ovanstående förklaring. Om det är mindre mängd vatten som måste värmas upp så håller man händerna varmare!
Min torris, NP 4000, släpper in mycket små mängder vatten om jag inte vill.
Och som svar på din sista fråga: Nej jag rollar inga dräkter, däremot förbättrar jag alla produkter som inte håller måttet. Liquisole funkar t ex perfekt för att laga bomgummit.
Just nu väntar jag på ett egendesignat bakre bombeslag som förhoppningsvis funkar bättre än allt annat som finns på marknaden idag. Men, det är en helt annan historia.
OLA P: två själar ett svar(nästan)
-
Haha, fast du hade tålamod att skriva ett längre inlägg…
Laga bommar med Liquisole..? Det tror jag inte riktigt på, skulle gå åt en hel tub för bara ena röret på min. Men det gör ju inte så mycket eftersom det är en kolbom. En säsong eller två till så har den nog förtjänat en riktig omgreppning.
-
Om man alltid se till att laga småskadorna direkt så funkar det enastående bra! Då slipper man greppa om hela röret!
-
Eh. Vilka småskador? Det går ju åt en kvarts bom varje bra dag i åsa! 😉
-
Eller så seglar du helt enkelt för långt från stenarna, det hör till med åtminstånde en ordentlig stentvätt på de bra dagarna (dom kan man ju dock räkna på ena handens fingrar med god marginal per år…). Gå lite för högt upp på yttre så skall du finna sten! 😀
-
bakfull
Gäst29 april, 2007 vid 20:45@Oåxen 380112 wrote:
neoprenet på ovansidan är inte vattentätt!! ?????????????
Vad yrar du om? All neoprene är vattentät! Olika dräkter(eller vantar) släpper in vatten via sömmarna(om de inte är tejpade som de är på DK CWM, utom där greppytan är fäst i neoprenet) eller ärm- eller benslut samt halsen/dragkedjan. Om sömmarna är sydda och limmade(blindstitched) kommer vattnet bara in genom ärmar etc.
Det är stor skillnad på hur mycket vatten som kommer in efter en uppgradering á lá ovanstående förklaring. Om det är mindre mängd vatten som måste värmas upp så håller man händerna varmare!
Min torris, NP 4000, släpper in mycket små mängder vatten om jag inte vill.
Och som svar på din sista fråga: Nej jag rollar inga dräkter, däremot förbättrar jag alla produkter som inte håller måttet. Liquisole funkar t ex perfekt för att laga bomgummit.
Just nu väntar jag på ett egendesignat bakre bombeslag som förhoppningsvis funkar bättre än allt annat som finns på marknaden idag. Men, det är en helt annan historia.
OLA P: två själar ett svar(nästan)
Allt ”neopren” är inte alls vattentätt… All neopren har en genombrottstid som beror på stuktur tjocklek osv… Naturligtvis finns det neopren som är ”vattentätt”, dock har jag aldrig haft en våtdräkt med den egenskapen… Men man kanske ska doppa den i liquisole:)
-
Hmm märkligt att era våtdräkter är torrra! Om ni sätter er på huk i meterljupt vatten, tar inte era dräkter in något vatten då?
Syftet med en våtdräkt trodde jag var att den ska ta in vatten i mycket små mängder. Den tunna vattenfilmen värms upp av kroppsvärmen och det blir varmt och skönt. Right?
-
Jo det stämmer men vattenfilmen blir sällan tunn i hela dräkten och lite rinner ut så man får hela tiden lite nytt vatten att värma. Genom att göra dräkten så tät som möjligt blir också vattenfilmen så tunn som möjligt. Plus att innan vattenfilmen blivit uppvärmd kan det vara rejält kallt om det är nollgradigt vatten.
-
1. Min våtdräkt blir våt – via dragkedja och ärmar ben etc cirkulerar vattnet.
2. All neoprene som används till våtdräkter är helt vattentät, precis som Ola P skriver består materialet av slutna celler!
3. Min torrdräkt(neoprene) är i det närmaste helt torr när jag så vill!
4. Ola P: Jag brukar driva förbi nån halvmeter från stenarna – oftast ganska odramatiskt. MEN, jag får väl sluta fega.
-
@Oåxen 380245 wrote:
2. All neoprene som används till våtdräkter är helt vattentät, precis som Ola P skriver består materialet av slutna celler!
4. Ola P: Jag brukar driva förbi nån halvmeter från stenarna – oftast ganska odramatiskt. MEN, jag får väl sluta fega.
Hade det inte varit slutna celler hade väl dräkten så småningom blivit vattensjuk, inge bra…
Samma här om stenarna, med betoning på brukar. Man vill ju gärna träffa den branta sektionen, och då går man gärna lite extra långt upp. Extra lätt hänt att man går för långt upp när det är lite sämre vinkel. Då dras man inte förbi av strömmen utan man får vackert promenera över ön istället.
-
Varför oroa sig om handskar i dessa dagar? Nästan kalsongväder nu ju 😉
Logga in för att svara.