Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga bräda…

• laga bräda…

Publicerad av ola_p på 21 november, 2004 vid 13:29

Har påbörjat projektet att laga min vågis som delaminerat under hälarna…
    Vad använder jag för att tvätta bort resterna av klistret när jag tagit bort padsen?
    Någon som har ngt bra tips på hur man gör för att det skall bli så smidigt som möjligt att fräsa? funderar på att göra en mall av en bit mdf…
    Hur djupt bör jag fräsa ur, Lalo Goyas instruktioner står det åtminstånde 5mm i. Hur mkt blir lagom?

Sen har jag ettt mjukt område på ena sidan, 10*30-35cm… under klistermärket typ… kan man lämna denna reparation till våren? den känns betydligt mer avancerad och jag hade tänkt att Blidberg skulle få ta hand om det…

koste svarade 20 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • styret

Medlem
    21 november, 2004 vid 14:31

det är väl typ kontaktklister eller nått liknande under padesn? skrapa lite och kanske slipa det sissta, du ska väl ändå öppna upp där under eller? du ska ju iallafall sätta på pads övandå sen igen så det syns ju inte iallafall.

nä laga det mjuka själv. det är kul att laga ju!

• sinclair

Medlem
    21 november, 2004 vid 14:37

jag håller också på att laga min bräda, jag skrapade och slipade bort resterna av kontakt limet på brädan.
    Det kan vara smart att borra upp hål där det är bjukt i dag, lägga brädan upp och ner med ett värme element så att vattnet får tränga ut. Sen när blidberg skall laga den så slipper han låta den ligga och torka.

• pederboy

Medlem
    21 november, 2004 vid 14:38

Angående mjuka delen.
    Är det en krosskada utan att laminatet har spruckit så är det klockrent att laga med spruta.
    Borra små hål i laminatet 3cm djupt, spruta sen in epoxy med en spruta.
    Vänta ett dygn fyll i hålen igen med sprutan.

Lycka till
    7P

• ola_p

Medlem
    21 november, 2004 vid 16:16

Då satsar jag på mekanisk bearbetning av klistret.
    Den stora mjuka delen sparar jag helst, om jag kan göra det utan att få in vatten alltså, den är välvd och stor så det känns som jag helst hade låtit ngn annan göra… Reultatet där kan man ju inte gömma under padsen… grin.gif Spruta in epoxi under känns inte heller riktigt bra, det är ganska stort, och att fylla med epoxi blir onödigt tungt, och det finns nog risk för att det blir för varmt.
    Ska bara fundera ut nått smidigt sätt att fräsa så man slipper alltför avancerad figurpassning av skummet. blush.gif Hur djupt?

• anonym-anvandare

Medlem
    22 november, 2004 vid 13:37

Ola tycker du e värd en ny Tabou da curve 73 eller 79 istället för att stå å söla med massa epoxy slipdamm å skit

MVH

Tomten

• smurff

Medlem
    22 november, 2004 vid 14:07

Jag håller på med en fet lagning , har dock lite tidsbrist just nu. Jag har hittat jättemånga tips på The boardlady som e en gud på att laga brädor och lägger ut många av sina lagningar och exempel på nätet. Hon har bland annat några fina exempel på att injektioner av olika slag inte är så effektiva pga hur sandwich brädor är konstruerade.
    lycka till med lagningen
    mvh
    Edvard

• ola_p

Medlem
    22 november, 2004 vid 16:46

Hej tomten,
    Lagningen gör jag i väntan på en goya wave66…
    Dacurve har jag testat, 73an bar inte mer segel än min lilla quattro, bara lite mindre radikal ju! ett riktigt bottennapp… wink.gif 79an var helt ok, gav bra avstamp i hoppen, men den är ju alldelles för stor för mig…Min bräda är färövrigt helt grym, och det vore synd att låta den gå i graven redan, den får gå vidare till någon annan lättviktare så småningom…

Ps. Vem är det egentligen som sitter på SR och skriver?
    inetnum: 134.25.0.0 – 134.25.255.255
    netname: RIKSRADION
    descr: Sveriges Radio AB
    descr: Oxenstiernsgatan 20
    descr: S-105, Stockholm

• adde

Medlem
    22 november, 2004 vid 17:11

Hehe, letar du praktikplats igen?

/adde

• ola_p

Medlem
    22 november, 2004 vid 17:18

naej…
    Funderade mest på vem tomten var för figur… visste nämligen inte att han jobbade på SR… shocked.gif grin.gif

• koste

Medlem
    30 november, 2004 vid 06:57

Tack för den kanonlänken!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications