Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga ding på däck med soft yta

• Laga ding på däck med soft yta

Publicerad av stefanlindmark på 17 augusti, 2009 vid 21:38

Blev förevisad en Kona ONE idag som ägaren kunde tänka sig att separera från.

Nagelfor den och hittade på däcket en liten flaga EVA-gummi som vikt upp sig en knapp cm. Utforskade och tryckte till rejält med tummen under blommor-och-bin-gummit. Se minsann, om det inte krasade och sviktade friskt därunder.

Så frågan är nu: har någon lagat en ding under EVA (mjukt däck, som svampigare bomgummi ungefär)? Hur blir resultatet? Det är ju inte direkt trivialt att återställa något som liknar den ytan efteråt, tänker jag.

crash151 svarade 16 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • crash151

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 00:13

Hade EVA däck på min starboard go. Så här gjorde jag.
    Skär ett kryss med en mattkniv med skadan i centrum. Håll matkniven mot en tjocklinjal i 45 grader eller mer om du kan när du snittar evan, så du får långa kanter som är lättare att få snyggt när du foga ihop senare.
    Försök att lyfta upp dom fyra flikarna. Om limmet sitter hårt och du är rädd för att dra av evan. Använde jag aciton som jag fyllde i en lite spruta och spruta under evan samtidigt som jag drog. Men var försiktig så acitonen inte kommer ner i skadan och kanske förstör skummet i brädan. Jag tejpade över skadan när jag gjorde det.
    Skadan ligger nu öppen.
    Laga på ditt bästa sätt.
    Limma på evan igen. Jag använde kontaktlim.
    Dra lite i skarvarna så dom blir snygga, använde även lite vit färg i mina skarvar.

Lycka till Stefan

• stefanlindmark

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 06:32

Tack för tipset crash! Får se om det blir något köp öht först, men då vet jag bättre hur man ger sig på.

Fram- och undersida på fenan och cb visade sig ha tuggat strandkant, så köpsuget falnade rätt märkbart.

• crash151

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 22:26

Ger ett bra prutnings läge om man upptäcker skador.
    Sej att det kommer ta 5h för dig att laga skadan. 5h, 150skr i timmen, blir ju 750 minus på priset plus lite till för att fylla och slipa cb och fenan. Eller minus för ny fena.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications