Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagning av mast

• Lagning av mast

Publicerad av abs på 17 juni, 2004 vid 09:20

Behöver råd!

Jag har en 2 delad kolfiber mast som är bruten i skarven.
    Alltså den delen som sitter fast i nedredelen och sticks in i den övre delen har brustit. Själva masten är helt intakt.

Tänkte lägga in en del av en gammal mast istället för denna del? Den har dock tunnare väggar än orginal delen, håller det?
    Man kunde kanske lägga på ett lager glasfiber väv på den gamla mast delen för att få den robustare.

Råd, kommentarer och erfarenheter efterfrågas!

basse svarade 20 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • roy

Medlem
    17 juni, 2004 vid 09:25

fixa ett alu-rör, annars så tror jag nog att det funkar med en bit från en gammal mast 40 cm skulle jag tro blir bra, 20cm i varje….

• basse

Medlem
    17 juni, 2004 vid 09:40

Ta kolfiber istället. Lika lätt att arbeta med som glasfiber. Köpes på samma ställen som plast å sånt. Jag lindade min spruckna mast med 2 st meterbitar som var 5 cm breda…. fungerar fortfarande…. he he.. har bara kört en gång efter lagningen. Vi la lindan på ett rent och platt underlag och baddade på med epoxy med händerna i plasthandskar. En liten fin roller fungerar också.. fast bara en gång per rulle.

När du lindat masten, om det är det du kommer göra, så tejpa hela området hårt med packtejp. Detta komma pressa ner skarvarna i varandra och du slipper slipa lika mycket som jag fick göra för att få det någorlunda mjukt och fint.

Lycka till.

PS. Jag klipte inte i min kolfiber vilket kanske kan var lite lurigae. Men gubben i affären sa att det skall gå med en skarp sax. DS

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagning av mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.