Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lagning litet hål/ding i brädan

• lagning litet hål/ding i brädan

Publicerad av anonym-anvandare på 28 december, 2003 vid 22:04

hur lagar ni små dingar och hål på plats på stranden om ni vill fortsätt segla strax efter. min bräda, starboard wood.
    nån som har tips?
    mvh

xavier svarade 21 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • cambo

Medlem
    28 december, 2003 vid 22:45

Silvertejp…

• endy

Medlem
    29 december, 2003 vid 07:36

Snabbhärdande epoxi ”dingstick” är bra om man vill kunna köra vidare, det är dock inte beständig lagning, Plactic paddings glasfiberepoxi är shysst, härdar på drygt 15 min, annars har biltema en som man kletar ihop och fäster fast, viktigt är att slipa lite och att det är torrt så det fäster.

• ian

Medlem
    29 december, 2003 vid 15:30

hur lagar man små innåtbuktande ”bulor” då alltså där ytterlagret är helt men skrovet buktar iniåt. bredvid fenan dessutom crazy.gif (viktigt ställe)

• anonym-anvandare

Medlem
    29 december, 2003 vid 18:31

Värm försiktigt(OBS!försiktigt!) med hårtork el värmepistol så buktar den ut igen…förhoppningsvis…

• surfen

Medlem
    29 december, 2003 vid 21:16

Är det inga sprickor, fena sitter som den ska låt det vara. Dom där fördjupningarna har ingen inverkan på hur brädan beter sig i vattnet.
    Passare för hårtorken det kan göra skadan mycket värre!!!! Skumkärnan kan smälta ihop och helt plötsligt så har du ett storjobb framför dig…..Strunta i det.

• ian

Medlem
    30 december, 2003 vid 16:56

asså, det e småsmå sprickor o ser ut som att nån har studsat en golfboll på undersidan.

sen om man tar ut luftskruven o ställer sig på den så pyser det, svajar alla så eller e den väldigt mjuk? crazy.gif

• oscar

Medlem
    30 december, 2003 vid 17:26

AHD har ett helt nytt lagningskit ”Solarpatch” som härdar av UV-strålar. Säljs i tre pack för nån hundring hos Wallén. Nog betydligt bättre än en dr.skitstick lagning…

• surfen

Medlem
    30 december, 2003 vid 18:56

Innan du lagar dom små sprickorna så måste du ha ur allt vatten ur brädan, lossa luftskruven och ställ brädan med sprickorna ner! hjälper inte det så får du göra ett hål längst ner i brädan och ställa den på högkant så att allt vatten kommer ur. Men är det som du säger att du hör ett pyssljud och brädan svajar så låter det allvarligt(om det inte är en gammal Klepper för dom var mjuka som en skumbannan). frown.gif har nog tagit in massor med vatten. Men innan du kan göra något så måste allt vatten ur brädan. Väg brädan på en bakvåg och kolla med tillverkaren vad den ska väga bara för att få lite grepp om hur mycket vatten det finns i den,(tänk på att brädvikt är utan stroppar). frown.gif

• ian

Medlem
    30 december, 2003 vid 20:41

asså, jag skulle inte tro att den innehåller en massa vatten men den pyser ur luftskruven när man ställer sig på den så jag undrar om den kommer gå av på mitten direkt (om den inte redan har gjort det). väde brädan på en slarvig badrumsvåg och fick vikten till typ 6.4kg (ska väga 6.1 +/-6%). Och sprikorna verkar vara minimala, typ bara färglagret. hmm, mest orolig för mjukheten
    crazy.gif

• xavier

Medlem
    31 december, 2003 vid 08:59

använde ett annat märke som heter Solaris för ett par dagar sedan på semestern… fungerar alldeles utmärkt. (genomskinlig glasfiberarmerad epoxi pasta som härdar i solen på 30 sekunder i tropikerna)

ang. dingstick i allmänhet så tycker jag det fungerar alldeles utmärkt för rätt typ av lagningar; dvs. temporära lagningar av sprickor, dessa bör lagas på ett permanent sätt (epoxi + glasfiber) vid ett senare tillfälle eftersom jag märkt att 3-4 månader gammal dingstick kan bli ganska skör och kanske trilla av medan man är ute på vattnet.

/expert på kastfall över nosen på brädan.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications